Ugrásszerű fejlődés előtt áll a digitális egészségügy

2020. december 8. kedd, 19:53
Napról-napra nő az online egészségügyi ügyintézést választók száma Magyarországon. Az infokommunikációs eszközök fejlődésének és terjedésének köszönhetően a jövőben várhatóan az ellátások egyre nagyobb része helyeződik át az online térbe és bővül a telemedicina szolgáltatások köre is. Jelenleg az egyik legfontosabb fejlesztési terület az okos és mobileszközök bevonása az EESZT rendszerébe, de ezen kívül csaknem nyolcvan olyan projekt valósul meg a következő években, amelyek meghatározzák majd a hazai egészség-informatika fejlődését.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) három évvel ezelőtt, 2017-ben a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók és a gyógyszertárak csatlakozásával kezdte meg működését Magyarországon. Az idén  kapcsolódó magánszolgáltatókkal, az Országos Mentőszolgálattal és az Országos Vérellátó Szolgálattal együtt ma már több mint 22 ezer szolgáltató tartozik a rendszerhez.

Hamarosan elkészül Magyarország E-Health stratégiája, amelynek hat alappillért és tíz beavatkozási területet foglal magába.  „Mintegy nyolcvan olyan projektet valósítunk meg, amely a következő 5-7 évben  meghatározzák majd az egészség-informatika fejlődését" – hangsúlyozta Szabó Bálint, a Nemzeti Egészséginformatikai Testület (NEIT) elnöke, az EESZT-t üzemeltető főosztály vezetője. Példaként említette az ellátórendszer informatikai megoldásainak egységesítését, az ellátási folyamatok digitalizálását, a telemedicina fejlesztését, a prevenció támogatását digitális eszközökkel és a mesterséges intelligencia nagyobb mértékű alkalmazását. A NEIT elnöke emlékeztetett arra, hogy az EESZT számos lehetőséget kínál az orvosok, az egészségügyi dolgozók és a betegek számára egyaránt. A gyógyítási folyamat digitális nyomon követése, a telemedicina  és a távdiagnosztika, a mobilos megoldások, a digitalizált egészségügyi dokumentumok azonnali elérhetősége jóval hatékonyabbá tehetik a betegellátást.

A terület fejlődése folyamatos:  bővült például az EESZT-adatszolgáltatások és adatszolgáltatók köre, emellett a magánfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók idei  csatlakozásával számos új  szereplő vált az EESZT felhasználójává. Az adatot szolgáltatók köre olyan nem orvosi felhasználókkal is gyarapodott, mint a védőnők és a gyógytornászok. „Bár nem számítanak kezelőorvosnak, fontos népegészségügyi  feladatokat látnak el, ezért kulcsfontosságú volt, hogy hozzáférhessenek a páciensek EESZT adataihoz” – mondta Szabó Bálint. A jogszabályváltozás három hónapos felkészülési időt biztosít az adatközlésre kötelezett szereplők számára. Ez idő alatt a kibővített EESZT adatszolgáltatáshoz szükséges fejlesztéseket az informatikai rendszer szállítója végzi majd el. Szabó Bálint szerint ez egyben azt is jelenti, hogy az új szereplők az eddig használt, vagyis megszokott medikai rendszerükön keresztül érik el  az EESZT-t  így könnyebb lesz a betanulás is.

Az infokommunikációs eszközök fejlődésének és terjedésének köszönhetően a jövőben várhatóan az ellátások egyre nagyobb része helyeződik át az online térbe és csak bővül  a  telemedicina szolgáltatások köre is . Jelenleg  az egyik legfontosabb fejlesztési terület  az okos és mobileszközök bevonása az EESZT rendszerébe. A telemedicina megoldásokkal nyert információk rendszerbe csatornázása óriási lehetőségeket rejt magában, amelyek feltöltési lehetőségével új szolgáltatási terület indulhat el. Az így nyert információk ugyanis– természetesen, amennyiben a beteg erről rendelkezik – az ellátók számára is megismerhetőek lesznek és ez  jelentősen lerövidítheti a reakcióidőt. Az alapszolgáltatások mellett pedig számos olyan projektet indulhat el, ami egy-egy terület értéknövelt szolgáltatásai közé tartozik az egészségügyi informatikában.

Szabó Bálint arra is felhívta a figyelmet, hogy az EESZT használatában nagy segítséget jelent az is, hogy az orvosok és egészségügyi dolgozók már nemcsak eSzemélyivel és kártyaolvasóval tudnak belépni a rendszerbe. Az EESZT Mobiltoken alkalmazása gyors és egyszerű belépési lehetőséget biztosít, segítségével egy felhasználónév és egy mobilkészüléken generálódó egyszer használatos jelszó megadásával távolról is biztosítja a belépést  az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe.  A mobilToken elérhető iOS platformra és Android környezetben is. 

"Az egészségipar informatikai területe, vagyis az E-Health, hatalmas növekedés előtt áll, Magyarország pedig gyors tempóban halad előre a digitális technológia felhasználásában az egészségügy területén” – tette hozzá a NEIT elnöke.

-------------