Tévézés az interneten

2015. augusztus 12. szerda, 12:14 • www.internetkon.hu
A Nielsen Közönségmérés másodszor készítette el "TV Plusz" felmérését a hazai többképernyős médiafogyasztásról, a tévéműsorok online megtekintésének eszközeiről, gyakoriságáról, tartalmáról, közönség összetételéről. A magyar háztartások 97%-a rendelkezik tévékészülékkel, így összesen 9 millió négy éven felüli személy él tévés háztartásban. A hagyományos tévénézést kiegészítve filmeket, sorozatokat közel harmaduk néz az interneten (31%), kifejezetten magyar televíziós csatorna műsorát pedig 15%. Ugyanakkor azok, akik legalább heti rendszerességgel néznek TV jellegű tartalmat az interneten – akár tévéműsort, akár filmeket vagy sorozatokat –, a 4 éven felüli tévés népesség 12%-át teszik ki.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A tévés háztartásban élő 4 éven felüli személyek 74 százalékának biztosított otthonában az internet-hozzáférés. Az online kapcsolatra alkalmas eszközök közül a legelterjedtebb még mindig az asztali számítógép (52%), laptoppal 43, tablettel 15 százalék rendelkezik. Okostelefonja a vizsgált személyek 42%-ának van. A smart TV (okostévé) 10 százalékot tesz ki, de a ténylegesen internethez csatlakozó TV-készülék ennél is ritkább, ez a háztartások 7%-ában van jelen. Jóllehet a személyek mintegy háromnegyedének van otthon internet-hozzáférése, mégis csak 62 százalék használja azt.

Az internethasználat szemszögéből nézve az eszközök sorrendje is módosul. Netezésre a legelterjedtebb eszköz a mobiltelefon, amelyet ilyen célra a 4 éven felüli tévés személyek 38%-a használ. Asztali számítógépen 37%, laptopon 30%, tableten 8%, okostévén pedig mindössze 4% internetezik. Az a közel 400 ezer fő, aki az okostévét használja internetezésre, főként zenét hallgat ezen keresztül (65%) vagy tévéműsortól, filmektől, sorozatoktól független, egyéb videókat néz (65%). Filmeket, sorozatokat 39%-uk, magyar tévécsatornák archív adását 23%-uk keresi rajta.

A viszonylag magas internet-ellátottság ellenére a tévés háztartásban élő 4 éven felüliek 85%-a egyáltalán nem néz magyar televíziós műsorokat az interneten. Napi szintű online tévénézőkről korai lenne még beszélni (1%), ám legalább heti gyakorisággal már a vizsgált személyek 6%-a választja a tévénézés kiterjesztésének ezt a formáját. Ennél valamivel többen vannak azok, akik havonta egy-két alkalommal vagy még ennél is ritkábban néznek tévéműsort az interneten. Bővebb a kör azokat is hozzávéve, akik filmeket, sorozatokat keresnek az interneten, akár az aktuális tévéműsor keltette fel az adott tartalom iránti érdeklődésüket, akár nem.

Az internetes tévénézők fele 18-39 év közötti, többségük nő, valamint kétharmaduk rendelkezik érettségivel vagy felsőfokú végzettséggel.

Tévékészülék nélküli háztartásban a 4 éven felüli személyek mindössze 3%-a lakik, és ezek harmada (36%) internet-hozzáféréssel sem rendelkezik. A tévékészülékkel nem rendelkezők 37%-a azonban használja az internetet filmek, sorozatok és más tévéműsorok megtekintésére. Összességében a tévével nem rendelkező, de interneten TV jellegű tartalmat fogyasztók köre jelenleg a teljes népesség 1 százaléka.