Technológiánkkal a magyar gazdaság újjáépítésének szolgálatában

Interjú Budai J. Gergővel, a Vodafone Magyarország alelnökével

2020. június 5. péntek, 12:31
Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Igazgatóságának alelnöke az Infoparlamenten is beszélni fog arról, hogy ezidáig milyen kihívások elé állította a vállalatot a koronavírus járvány, illetve beszélni fog a telekommunikációs szektornak – és így a Vodafone-nak – a gazdaság újjáépítésében való szerepvállalásáról az elkövetkező időszakban.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
- A járvány helyzetnek köszönhetően több tevékenység átkerült az online térbe. Gondoljunk csak a home officre-ra, az online meetingekre vagy a tanításra. Ezekkel párhuzamosan megnövekedett a hálózatok lefedettsége. Változtattak valamit azért, hogy a Vodafone hálózata elbírja ezt a terhelést?

- Azt láttuk, hogy az első napokban drasztikusan megnőtt a hálózatok terhelése, de amikor az operatív törzs sajtótájékoztatót vagy a Miniszterelnök úr beszédet tartott, akkor még inkább az egekbe ugrottak a számok. Volt olyan, hogy a normál terheltséghez képest 50-60%-os növekedést tapasztaltunk. Jellemzően a reggeli és délelőtti órákban volt egy nagy kiugrás, utána a kora délutáni órákban kialakult egy újabb hullám és maradtak az erős esti számok is. Tehát három csúcsidőszak alakult ki a korábbi egy, esti helyett. Emiatt meg kellett erősítenünk a hálózatokat. Több milliárd forintot költöttünk arra, hogy a rendszer bírja a terhelést és ne fordulhasson elő hosszabb leállás.

- Milyen intézkedéseket, kedvezményeket vezettek be a lakosság, a vállalkozások és a hatóságok segítésére a járvány első szakaszában?

- Az otthoni munkavégzés és távoktatás támogatása érdekében +15 GB adatkeretet adtunk minden lakossági ügyfélnek. A 65 év feletti feltöltőkártyás ügyfelek 100 díjmentes percet kaptak, hogy a személyes találkozások csökkenésével mégis lehetőségük legyen a szeretteikkel való kapcsolattartásra. Vállalati ügyfeleink számára további 15 GB díjmentes kiegészítő adatot biztosítottunk, és bérelt vonali szolgáltatások esetében lehetőséget kaptak a sávszélesség soron kívüli bővítésére is. Mikro- és kisvállalati beszállítóink számára az anyagi nehézségek enyhítése érdekében 15 napra rövidítettük a kifizetések határidejét.

Az egészségügy támogatása érdekében az egészségügyi flottáinkban előfizetőinknek további díjmentes perceket biztosítottunk. Emellett a Vodafone Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat – már több mint félmillió letöltésnél járó – ÉletMentő applikációjába beletettünk egy koronavírus információs gombot, amely a kormány hivatalos tájékoztató oldalára navigál át, illetve lehetővé tettük, hogy az alkalmazás a létfontosságú információkról push értesítéseket küldhessen a felhasználóknak.

A digitális oktatás támogatására a legfontosabb oktatási weboldalakat és applikációkat, valamint a Vodafone Magyarország Alapítvány Vodafone Apptár nevű androidos applikációját adathasználat nélkül tettük elérhetővé ügyfeleink számára. A pedagógusok munkáját kívántuk segíteni továbbá azzal, hogy díjmentesen elérhetővé tettük számukra a Vodafone Alapítvány 30 órás akkreditált, digitális oktatással kapcsolatos e-learning képzését.
 

- Az egészségügyi krízis véget ért, korlátozásokat részben feloldották, ugyanakkor a védekezés második szakasza, ami a gazdasági krízisről és helyreállításról fog szólni, még csak most kezdődik. Milyen szerepe lesz ebben a szakaszban a távközlési iparágnak?

A védekezés második szakasza a gazdaság és a versenyképesség talpra állításáról szól. Az infókommunikációs szektornak fontos szerepe lesz abban, hogy ezt a fázist minél inkább lerövidítsük, technológiánkkal és szolgáltatásainkkal erősebb, ellenállóbb társadalmat és gazdaságot építsünk, és átlépjünk a harmadik, új normalitásnak nevezett fázisba.

A védekezés második szakaszára összeállított 5 pontos tervünkben tisztán megfogalmaztuk, hogyan fogjuk támogatni a lakosságot, a vállalkozásokat és a kormányzatot a gazdaság újraindításában. Ennek értelmében az elkövetkező időszak az újjáépítésről, a megerősödésről fog szólni, amelyben kulcsfontosságú lesz a hálózataink megbízhatóságának és magas szolgáltatásminőségének fenntartása, a jövőbeli hálózati beruházások biztosítása, valamint az oktatás, az egészségügy és a vállalkozások digitalizációjának támogatása.

 - Önök hogy terveznek? Az idei évben már visszatérünk a hétköznapjainkhoz?

Hamarosan újra megnyitjuk a székházat, de egyelőre a kollégák maximum 25%-ának tesszük lehetővé a bejárást, elsősorban azoknak, akiknek valamilyen konkrét okból kifolyólag az irodai környezet kritikusan szükséges (például hálózatüzemeltetés, security).

Sok hasznos tapasztalatot nyújtott az elmúlt időszak munkáltatói oldalról is, vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy a foglalkoztatás terén is új szintre lépjünk a jövőben, és digitális vállalatként jóval több otthoni munkát biztosítsunk a kollégák számára. Láthatóan ők is nagyon gyorsan alkalmazkodtak ehhez a helyzethez, sokan pozitív tapasztalatokról számolnak be, és az elmúlt hónapokra visszanézve büszkén mondhatom, hogy a hatékonyságunk az új helyzetben nemhogy nem csökkent, de sok esetben még nőtt is.

- Ha jól tudom, az elmúlt időszak a jövőbeli fejlesztések megalapozása szempontjából is izgalmas volt a Vodafone-nak. A közelmúltban megrendezett frekvencia árverésen újabb 5G frekvenciákat vásároltak. Mire fogják ezeket használni?

Az új frekvenciákat első sorban az 5G hálózat lefedettségének és kapacitásának bővítésére, valamint a sebesség növelésére fogjuk használni. Igyekszünk országszerte folyamatosan bővíteni a hálózatunkat, ami most a COVID miatt nem lesz egyszerű feladat. A történtek függvényében ugyanis átkerültek a hangsúlyok. Jelenleg az a feladatunk, hogy a meglévő hálózatok állóképességét erősítsük.

A Vodafone 5G-t Budapest belvárosában és a Zala Zone teszt pályán már lehet használni. Hosszabb távon pedig arra törekszünk, hogy minél több városban, ipari parkban, egyetemen jelen legyen. Ezekből a gócpontokból fog majd összeállni 5G hálózatunk. A célunk az, hogy pár év múlva olyan lefedettséget érjünk el, mint a 3G vagy a 4G szolgáltatás esetében.