Mit nyernek az iskolák az okosvárosok által?

2019. szeptember 5. csütörtök, 11:00 • m2mzona.hu
Az intelligens városok technológiai fejlesztései a lakosság életminőségének javítását szolgálják, de a Dolgok Internete (IoT) az oktatás terén is jól kamatoztatható. De lássuk az iskolai vetületet a gyakorlatban is.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
A smart city voltaképpen egyetlen nagy adatvezérelt ökoszisztémaként működik, melynek középpontjában az információgyűjtés áll. Az adatok származhatnak a lakosoktól, a közlekedési rendszerektől és az egyéb városi infrastruktúráktól. Ez alapján megfigyelhetők a különféle mintázatok, és az erőforrások nem megfelelő felhasználására is fény derülhet. A városi adatgyűjtés az oktatás és az iskolák javát is szolgálhatja. Íme, néhány példa a nagyvilágból.

Array of Things (AoT) – Chicago

Az Amerikai Egyesült Államok harmadik legnépesebb városában futó „Dolgok Rendje” projekt keretében számos szenzort telepítettek. A szomszédos középiskolai diákjai a természettudományi órákon megalkothatják az adatgyűjtő eszközök saját változatát, majd összehasonlíthatják az azok által gyűjtött információkat a település adataival. Ezzel egyrészt elmélyíthetik a STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) tárgyakkal kapcsolatos tudásukat, másrészt többet is megtudhatnak saját környezetükről.

Asztmások védelme

A chicagói kutatók által összegyűjtött adatok segíthetnek az iskolai napirend kialakításában, így az asztmában szenvedő tanulóknak kevesebb rohama lehet. A szélmintákat követve ugyanis a kutatók pontosan meg tudják határozni a levegőben szálló pollenek helyzetét, amiről aztán tájékoztathatják az iskolákat is. A képzési intézmények ezután ehhez igazodva ütemezhetik be a tanulók kint és bent tartózkodását.

GPS az iskolabuszokon – New York

A New York-i oktatási hivatal GPS nyomkövető eszközöket telepít az összes iskolabuszba. Így a szülők mindig tudhatják majd, merre jár éppen gyermekük (pontosabban az őt szállító busz). A tömegközlekedési adatok révén továbbá az illetékesek arról is tájékoztathatják a szülőket, mikor érkezik vagy éppen miért késik az adott járat.

Iskolai adatmegosztás – Nashville, Tennessee

Néhány, kis költségvetéssel rendelkező iskolai körzet az önkormányzatokkal és más helyi szervezetekkel együttműködve adatgyűjtéssel járul hozzá a tanulók számára legkedvezőbb programok kialakításához. Ennek köszönhetően a Metro Nashville Állami Iskolában például az olvasási készség fejlesztésére helyezték a hangsúlyt. A tanárok valós idejű információkat kaphattak a diákok olvasási szintjéről, így minden hallgató számára célzottabb programot dolgozhattak ki. A többi között kiderült az is, hogy csoportos vagy egyéni gyakorlásra van-e inkább szükség, aminek köszönhetően a tanulók teljesítménye már három hónap alatt jelentősen javult.