Milyen lesz az autóvezetés jövője?

2020. október 13. kedd, 15:42
Bár folyamatosan nő az igény a zöld flották iránt, a hagyományos gépjárműveknek továbbra is biztos helyük van az alternatív meghajtás mellett, az autótulajdonlási szokások átalakulása miatt pedig a tartós bérlet, valamit az autómegosztó szolgáltatások is egyre népszerűbbé válnak a Mercarius Flottakezelő szerint.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A meghajtástípusok terén már a közeli jövőben változhatnak az arányok: praktikus okokból és a felhasználói igényekhez igazodva a tisztán elektromos és alternatív meghajtású járművek évről-évre nagyobb teret kapnak, mint városi kisautók vagy a háztartások második járművei. A trendet a fenntarthatóságra való egyre erősebb törekvés, az Európai Unió klímavédelmi intézkedései és az alacsonyabb üzemeltetési költségek is igazolják.

„Az ideális vállalati flotta mindig egyedi, vagyis minden esetben a felhasználói szokások vagy a felhasználás területe határozza meg, hogy ki, melyik meghajtási forma mellett dönt. A választás lehetősége ma lényegesen szabadabb, ezért érdemes sokkal részletesebben felmérni az igényeket és ennek mentén kiválasztani a legmegfelelőbb meghajtási formát” – mondta Rónai-Horst László, a Mercarius Flottakezelő ügyvezető igazgatója.

Birtokolni nem, csak használni akarjuk

Az elmúlt években láthatóan változóban van az általános felfogás az autótulajdonlással kapcsolatban is: a saját autó sokáig a szabadság jelképének számított, jelentősége azonban fokozatosan háttérbe szorul, hiszen tulajdonosnak lenni időigényes kötöttségekkel és költségekkel jár. Ennek és az új autók drágulásának köszönhetően előtérbe kerültek a kedvezőbb ár-érték arányú és rugalmasabb tartósbérleti konstrukciók.

Szükség lesz egyáltalán jogosítványra?

Az autóipar ma a kettes típusú önvezetés fázisában tart az önvezetés öt szintje közül, azaz a vezetéstámogató rendszerek egyre több feladatot vesznek át egyidejűleg a járművezetőtől, támogatják a kormányzásnál, a gyorsulásnál és a fékezésnél. A szakmai előrejelzések szerint azonban körülbelül 20 éven belül elképzelhető, hogy az önvezető autók fejlődésének és a lokális közösségi eszköz-megosztás elterjedésének köszönhetően egyáltalán nem, vagy teljesen más formában lesz szükség jogosítványra. Mindez a mobilitási szokások jelentős átalakulását hozhatja magával.

„Az biztos, hogy már Karl Benz első benzinmotoros gépkocsija óta rengeteget fejlődésen ment át az autóipar. A 19. század embere, aki egész életében lovon, szekéren utazott jó ideig nem tudta elképzelni, hogy máshogy is lehet közlekedni. Több évtizedre volt szükség az autók elterjedéséhez, miközben a lovas forgalom a hétköznapi életben teljesen megszűnt, a lovaglás pedig hobbisporttá vált, amit ma már csak egy erre kijelölt helyen, szórakozásból űzünk. A nagy kérdés tehát az, hogy az egyre gyorsuló technikai forradalom végére vajon hasonló sorsra jut-e az autózás is?” – tette fel a kérdést Rónai-Horst László.