Megkezdődhet az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítése

2013. február 26. kedd, 18:43 NISZ • Egységes Segélyhívó Rendszer, 112, NISZ,
Megkezdődhet Magyarországon az Egységes Segélyhívó Rendszer infokommunikációs alrendszerének kiépítése, miután a projektet irányító konzorcium kihirdette a pályázat győztesét. A 2011-ben indult ESR-112 projekt keretében a nyertes M&S cég feladata lesz, hogy olyan európai színvonalú, komplex infokommunikációs rendszert valósítson meg, amelynek eredményeképpen - más európai országokhoz hasonlóan- a segítségnyújtás folyamata egyszerűbbé válik és gyorsabb lesz, mint azt a jelenleg működő rendszerek lehetővé teszik.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

 A Közbeszerzési Döntőbizottság február 25-i határozata szerint – miután a közbeszerzési jogorvoslattal élő Enterprise Group visszavonta jogorvoslati kérelmét – elhárult az akadály az Egységes Segélyhívó Rendszer Hívásfogadó Központjainak kialakítása elől, így a konzorcium hamarosan megköti a pályázat nyertesével a szerződést. Az M&S cég az Egységes Segélyhívó Rendszer részét képező Hívásfogadó Központok infokommunikációs rendszerét építi ki. Az új rendszer egész országra kiterjedő bevezetése komplex, bonyolult feladat, így a kulcsmegoldások szállítóját egy összetett közbeszerzési eljárás során választották ki.

 A 112-es segélyhívószám már 1999 óta működik Magyarországon, ingyenesen hívható vezetékes vagy mobiltelefonról. Itthon a 112-es hívószám bevezetése óta „csak” egy háttér-infrastruktúra nélküli, telefonos szolgáltatás. A tervezett, európai színvonalú segélyhívó rendszer valós idejű adat és hangkapcsolatot (telefon, eCall, SMS, MMS, internet stb.) fog biztosítani a lakosság, a készenléti szervek érintett szereplői: irányítók és végrehajtók között.

 Az Egységes Segélyhívó Rendszer megvalósításáért felelős konzorcium a vállalkozóval együttműködve, mind a nemzeti segélyhívószámok (104, 105, 107), mind pedig az Európai Unióban kötelezően használt, 112-es hívószám fogadására képes Hívásfogadó Központok informatikai, valamint a rendőrség és a katasztrófavédelem kapcsolódó kommunikációs technológiájának korszerűsítését hajtja végre. A rendszer kiépítése nem befolyásolja hazánkban a készenléti szervek szakszerű munkáját és a segítségnyújtás folyamatát, hiszen a 112-es szám mellett a 104, 105, 107 is folyamatosan hívhatóak lesznek az Egységes Segélyhívó Rendszer elkészültéig és azt követően is. A rendszer bevezetésének legfontosabb előnye, hogy a készenléti szervek munkája összehangoltabbá és összességében gyorsabbá válik, valamint a lakosságnak hosszú távon elég lesz egyetlen számot – a 112-t – megjegyeznie. A Miskolcon és Szombathelyen kialakított Hívásfogadó Központokban képzett operátorok segítik majd a segítségnyújtás hatékonyságát.

 A közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt a Kormány 1686/2012. (XII. 29.) Korm. határozatban 2013. március 31-ről, 2013. december 31-re módosította az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítésének határidejét.

 A 112-es hívószámmal és az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítésével kapcsolatban a konzorcium és a nyertes vállalkozó 2013. március közepén egy sajtóesemény keretében ad részletes tájékoztatást.

További információk:
Sidló Noémi (NISZ Zrt.), tel: +36 30 256 8701, e-mail: sidlo.noemi@nisz.hu

ESR-112
E-mail: info@nisz.hu
www.nisz.hu
www.ujszechenyiterv.gov.hu