Londonban tesztelik a gyalogosoknak kedvező jelzőlámpákat

2022. július 12. kedd, 11:00
Apró, de fontos szabályváltozással akarják elérni, hogy a gyalogosok szabadabban mozoghassanak a városban.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
A mai nagyvárosok egyik legnagyobb problémáját az autós infrastuktúra jelenti. Az autózás megjelenése ugyanis gyökeresen átalakította a települések szerkezetét: sok gyalogos jogosan érzi úgy, hogy hátrányba került azokkal szemben, akik az autóikkal a városban járnak, szabad téren - sőt, sokszor részben a járdán - parkolnak, ezzel elvéve a teret azoktól, akik autó nélkül szeretnének közlekedni.

A brit főváros közösségi közlekedését üzemeltető Transport for London (TfL) ezért most egy érdekes kísérletbe fogott - írja a BoingBoing. A lap információi szerint ugyanis úgy alakítanák át a közlekedési lámpák működését, hogy azok a gyalogosokat részesítsék előnyben az autósokkal szemben.

Most a londoni jelzőlámpák pontosan úgy működnek, mint bárhol máshol a világon: a gyalogosok akkor mehetnek át az úttesten, ha a piros jelzés zöldre vált. A mostani rendszer azonban az autósokat priorizálja, a lámpák beállításai is gyakran kevés időt hagynak a gyalogosoknak, hogy átérjenek a zebrán, ami különösen problémás a lassabban mozgó, idős vagy sérült emberekenk, vagy például azoknak, akik babakocsit tolnak, esetleg csomagokkal egyensúlyoznak a járdán.

A mostani változtatás lényege, hogy a prioritásban a gyalogosok előrébb kerüljenek az autósoknál. Ezt úgy érnék el, hogy a gyalogosokat irányító jelzőlámpákon mostantól a zöld jelzés lesz az alapbeállítás, azaz minden lámpánál a gyalogosok indulhatnak el, a várakozás pedig az autsok dolga lesz. Pontosabban, az állandó zöld jelzés akkor szakad meg, ha a lámpák elé telepített szenzorok érzékelik, hogy egy autó közeledik a gyalogosátkelő felé.

Az MIT Technology Review számolt be róla, hogy a rendszert 19 londoni átkelőhelyen tesztelték is az elmúlt kilenc hónap során és biztató eredményeket kaptak: az ennyi idő alatt összegyűjtött adatok elemzése kimutatta, hogy az átállított jelzőlámpák átlagosan napi 56 perccel hosszabb ideig mutattak zöld jelzést, mint korábban. Ezzel az átkelőket igénybe vevő gyalogosok összesítve átlagosan 1,3 órányi időt spóroltak meg az ácsorgás helyett.

Ami az autósokat illeti, az átvariált rendszer számukra nem hozott előnyöket, de hátrányba sem kerültek emiatt: az adatok elemzéséből kiderült, hogy a lámpák átállításának nem volt érezhető negatív hatása az autóforgalomra: a buszoknak átlagosan 9, az autósoknak átlagosan 11 másodperccel került több idejébe így a közlekedés.

További pozitívum, hogy a rendszer hatására javult a gyalogosok szabálykövetési hajlandósága is: körülbelül 13 százalékkal nőtt meg azoknak a száma, akik betartották a jelzőlámpák és közlekedési táblák utasításait, ami a TfL szakértői szerint csökkentette a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Ez utóbbi azért is fontos, mert Sadiq Khan londoni polgármester korábban meghirdette a Vision Zero elvet, aminek célkitűzése, hogy London területén nullára csökkentse a halállal, illetve súlyos sérüléssel járó balesetek számát.

A TfL most vizsgálja, hogyan lehetne tovább finomítani a rendszeren, illetve azt is, hogy melyik kereszteződésekben és átkelőknél lehetne bevezetni a gyalogosokat előnyben részesítő megoldást.

______
Forrás: MTI