Létrejött a központi címregiszter

2015. június 24. szerda, 16:29 • www.orientpress.hu
Megvalósult a központi, egységes és teljes címregiszter. A közhiteles adatbázis célja a magyarországi címkezelés egységes jogszabályi környezetének és igazgatási folyamatainak kialakítása volt - közölte a Belügyminisztérium szerdán az MTI-vel. Az új címadatbázis segítségével biztosítható a közigazgatás hatékonyabb működése, az állampolgárok számára jobb minőségű közszolgáltatások nyújtása, valamint növelhető az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás. A címregiszter 2012. július 1. és 2015. június 30. között az Államreform Operatív Program (ÁROP) keretében, az Európai Szociális Alap és a magyar állam által nyújtott 950 millió forintos támogatásból valósult meg.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A tárca emlékeztetett: a magyar közigazgatás korábban nem rendelkezett egységes, központi, az ország valamennyi címét lefedő címadatbázissal. A címkezelés nem volt teljes és egységes, mivel a különböző címnyilvántartásokról és az azokhoz kapcsolódó folyamatokról egymástól elkülönült jogszabályok rendelkeztek.

A címregiszter kialakítását célzó projekt eredményeként nemcsak egy egységesített jogszabályi háttér jött létre, hanem egy központi mester-címadatnyilvántartás és a címek elsődleges változásainak egységesített kezelésének lehetősége, amely kapcsolódik a személyiadat- és lakcímnyilvántartáshoz, valamint az ingatlan-nyilvántartáshoz is.

A címregiszter adatai közvetlen vagy közvetett módon elérhetővé váltak a közigazgatás szereplői számára, és fokozatosan az egyes nyilvántartások referenciaadatai lesznek. A címadatok elterjesztése a közigazgatás további szereplői részére közvetett szolgáltatások formájában történik, ahol az adatszolgáltatás csak valamilyen címhez kapcsolt további adattal lesz biztosított. A címtár kezelését a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) végzi.

Az adatminőség fenntarthatóságát a címkezelés - jogi szabályozás által is megerősített - egységesítése biztosítja - írta a tárca. Hozzátették: a kialakított jogszabályi keret és az új címadatbázis segítségével biztosítható a közigazgatás hatékonyabb működése, az állampolgárok számára jobb minőségű közszolgáltatások nyújtása, valamint növelhető az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás.

A címregiszter kialakításáról 2013 nyarán számolt be a Vidékfejlesztési Minisztérium akkori jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkára. Simon Attila István azt mondta: a korszerűbb, pontosabb közhiteles címnyilvántartás elengedhetetlen a közigazgatási feladatok gyorsabb és egyszerűbb elvégzéséhez, a teljes lakosságot érintő adminisztrációs folyamat rövidebbé tételéhez.

Az akkori tájékoztatás szerint a munka nagyságát jellemzi, hogy - a master nyilvántartás hiánya miatt - több mint 5 millió címadat karbantartását kell elvégezni. Magyarországon most több mint 7,5 millió telek és 9 millió ingatlan van. A lakások száma pedig a 2012 év végi adatok szerint 4 358 858 volt.