Közhiteles címregiszter készül

Új, hiteles címregiszter rendszer épül, amelynek alapját nyitórendezvény keretében mutatták be a projekt megvalósításában résztvevő szervezetek. A korszerűbb, pontosabb közhiteles címnyilvántartás elengedhetetlen a közigazgatási feladatok gyorsításához, egyszerűsítéséhez, a teljes lakosságot érintő adminisztrációs folyamatok rövidítéséhez. A projekt megvalósítása 950 millió forintba kerül, melynek 85%-át az Európai Unió finanszírozza.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

 Magyarországon a közigazgatás jelenleg nem rendelkezik egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét lefedő cím-adatbázissal. A címek, a különböző címnyilvántartások változtatásai és a kapcsolódó folyamatok nem egységes módon készültek. A rendelkezésre álló információk szerint jelenleg a mester nyilvántartás hiányából, illetve a különböző szervezeteknél végrehajtott párhuzamos feladatokból adódóan a címnyilvántartásban mintegy 5 200 000 cím karbantartását szükséges elvégezni. Ez komoly adminisztrációs terhet jelent a közigazgatásra és az állampolgárokra nézve is.


Az „Államreform Operatív Program” keretében megvalósítandó közhiteles címregiszter kialakítása c. projekt célja a címkezelés egységes jogszabályi környezetének, igazgatási folyamatainak megteremtése, továbbá, hogy egységes, teljes és közhiteles címregisztert hozzon létre Magyarországon, ezzel lényegesen megkönnyítve az adminisztratív folyamatokat. Hosszú távon a korszerűsítés lezárása után a közigazgatásban jelenleg használt többféle, egymást átfedő címadatbázist leváltja az újonnan kialakított egységes nyilvántartás, amely kézzelfogható előnyöket jelent a mindennapi adminisztrációban. 

A projekt első lépéseként a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban, az ingatlan-nyilvántartásban és postai cím-adatbázisban szereplő címek felmérésre, összevetésre kerülnek, valamint a szükséges mértékben helyszíni felmérés is történik a lehető legteljesebb magyarországi cím-adatbázis előállítása érdekében. Ezzel párhuzamosan kerül kialakításra a címregiszter rendszer, illetve történik a címregiszter, a személyi adat- és lakcímnyilvántartás és az ingatlan-nyilvántartás közötti kapcsolat fejlesztése.

A projektet megvalósító konzorciumi tagok, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM), a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH), a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI), és a Magyar Posta Zrt. szoros együttműködésben kezdték meg a munkafolyamatokat az új rendszer létrehozásához, de szakmai támogatást nyújtanak a projektben érintett olyan szervezetek is, mint a Belügyminisztérium, Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A címregiszter nyilvántartás adatai közvetlen vagy közvetett módon lesznek elérhetőek a közigazgatás szereplői részére és fokozatosan válnak az egyes nyilvántartások referencia adataivá. Az új címregiszter várhatóan egységes felületet biztosít majd az adatok bevitelére és közvetlen kapcsolatban fog állni az ingatlan-nyilvántartással, valamint a személyi adat- és lakcímnyilvántartással.

A mindenkori adatminőséget a címkezelés egységesítése fogja biztosítani. Ezzel a szabályozott kerettel biztosítható a közigazgatás hatékonyabb működése, az állampolgárok felé jobb minőségű közszolgáltatások biztosítása és ezzel párhuzamosan növelhető az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás is.