Az autózásnak vannak kötelező “adminisztrációs kellékei”. Ott kell lennie a sofőrnél a forgalminak, jogosítványnak, a korábbi években még a kötelező biztosítás befizetéséről szóló csekknek is, ha pedig baleset történt, akkor a papíralapú baleseti bejelentőre, hétköznapi nevén a “kék-sárgára” volt szükség. A digitális forradalom azonban a “kesztyűtartókat” is elérte.

Költözés a kesztyűtartóból: nyugdíjba készül a “kék-sárga”, a kötelezős csekk sem kötelező

2022. március 21. hétfő, 08:00
Az autózásnak vannak kötelező “adminisztrációs kellékei”. Ott kell lennie a sofőrnél a forgalminak, jogosítványnak, a korábbi években még a kötelező biztosítás befizetéséről szóló csekknek is, ha pedig baleset történt, akkor a papíralapú baleseti bejelentőre, hétköznapi nevén a “kék-sárgára” volt szükség. A digitális forradalom azonban a “kesztyűtartókat” is elérte.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Talán sokan nem tudják és a régi szabályok alapján maguknál hordják a kötelező felelősségbiztosítás befizetéséről szóló csekket, bizonylatot, ám ma már erre nincs szükség, legalábbis nem kötelező.

A kötelező biztosítás díját persze be kell fizetniük határidőre, de az erről szóló igazolást vagy a biztosítási kötvényt nem kell maguknál tartaniuk. A DAS Jogvédelmi Biztosító szakértői szerint egy ellenőrzés során a hatóság, például az igazoltató rendőrök elektronikus úton csekkolják azt, hogy az autóra van-e érvényes biztosítás. “A törvény rögzíti továbbá, hogy az ellenőrzés alá vont személy jogosult és nem köteles a felelősségbiztosítási szerződés fennállását külön jogszabályban meghatározott igazolóeszközzel is bizonyítani. Ilyen eszköz lehet a biztosítást igazoló okirat, vagy a zöldkártya.

Így tehát amennyiben a szerződés díjrendezett, ezt az ellenőrző hatóság elektronikus úton vizsgálja meg, s a hatályos jogszabályok szerint, ehhez a helyszínen nem szükséges bárminemű igazolással rendelkezni” - írták korábban a DAS szakértői.

Ha baj van

A tervek szerint hasonló sors vár egyébként a forgalmira és a jogosítványra: az eredeti, még 2020-ban napvilágot látott tervek szerint ugyanis 2023-tól belföldön a sofőröknek nem kell maguknál tartaniuk a jogsit és a forgalmit, ezt - ahogy az előbb említett kötelezőnél - a hatóság emberei elektronikus úton ellenőrizni tudják.

Szintén fontos kellék volt baj esetén a papíralapú “kék-sárga”, azaz a baleseti bejelentő, amelyen a baleset körülményeit kellett rögzíteni. 2019 elején a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) koordinálásával történt fejlesztések eredményeként elindult az elektronikus változat, az úgynevezett E-kárbejelentő, amely a Google-áruházon belül és az Apple-áruházban is elérhető.

Az alkalmazás és a webes felület jelenleg két, Magyarországon biztosított gépjárművet érintő káresemény bejelentésére használható. Többes baleset esetén párosával lehet kitölteni. Az E-kárbejelentőt folyamatosan

fejlesztik, ennek köszönhetően az applikáció díjat nyert a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) versenyén.  “Az első helyezett E-kárbejelentő, egy Európában egyedülálló InsureTech alkalmazás, ami minden gépjárművezető számára nélkülözhetetlen segítség lehet. A MABISZ égisze alatt fejlesztett applikáció a maga 400 ezres letöltésével igazi sikertörténet és a felhasználók elégedettsége megalapozta a további fejlesztéseket, amit most a Pénzügyminisztérium a díjjal kíván jutalmazni. Már tízezernél is több alkalommal könnyítette meg a kellemetlen helyzetben lévő autósok dolgát. Kisebb koccanások, balesetek alkalmával az egyébként is felfokozott hangulatban fényképek készítésével, egyszeri adatbevitellel mindkét érintett fél kárbejelentését gyorsított és egyszerűsített módon teszi lehetővé. Az alkalmazás igénybevétele a tapasztalatok szerint a kárrendezés időtartamát is jelentősen lerövidíti. A pandémia alatt 20 százalékkal többen jelentették be az applikáción keresztül a kárukat” - közölte a MABISZ 2022 január végén.

Hogyan kell használni?

 

Arra mindjárt rátérünk, hogyan kell használni az applikációt, előbb azonban fontos újra átismételni, hogy baleset esetén mi a legfontosabb teendő a biztosítók javaslatai és persze a jogszabályok szerint.

  • Amennyiben személyi sérülés történt, azonnal hívni kell a 112-es segélyhívót telefonszámot!
  • Le kell állítani a motor!
  • Érdemes bekapcsolni a vészvillogót!
  • Fel kell venni a láthatósági más néven biztonsági mellényt!
  • Ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget!
  • Fényképeket kell készíteni a baleseti helyszínről!

Az E-kárbejelentőt ezután így érdemes használni a MABISZ útmutatója szerint:

  • Ha megtörtént a baleset, akkor az e-kárbejelentő applikáció segítségével pillanatok alatt elintézheti a kárbejelentést, akár a mobiltelefonjáról. Az applikáció megnyitása után egy információs ablak tájékoztat a baleset utáni szükséges lépésekről.
  • A kárbejelentés megkezdéséhez kattintson a „Kárbejelentés indítása” gombra, 2 készülékes kárbejelentés esetén. Egy készülékes kárbejelentés esetén a „Kárbejelentés egy készüléken” az opciókat kezdheti meg a kárbejelentést.
  • Természetes személy esetén a rendszám és a szerződő születési dátum megadásával hívhatja le a biztosítási adatait. Csak írja be a 2 adatot, majd a tovább lépéshez kattintson a „gyorsított azonosítás” gombra. A „kézi azonosítás” is lehetséges, ilyenkor a kárbejelentés során a további szükséges adatokat is meg kell adni. minden esetben ebben a menüpontban adhatja meg a vontatmány adatait is.
  • Jogi személy esetén a rendszám és az adószám megadásával hívhatja le a jármű biztosítási adatait. Csak írja be a 2 adatot, majd a tovább lépéshez kattintson a „gyorsított azonosítás” gombra. Itt is mód van a „kézi azonosításra”: ilyenkor a kárbejelentés során a további szükséges adatokat is meg kell adni.
  • A kétkészülékes bejelentéskor, a kárrendezést indító fél képernyőjén megjelenő kár PIN-kód segítségével tudja párosítani a mobileszközöket. A megjelent kódot, a csatlakozó készüléket kell beírni, majd a 'Csatlakozás' gombot megnyomni. Ha a PIN kódot helyesen adta meg, akkor jön létre a csatlakozás és a rendszer tovább engedi a feleket a kárbejelentés oldalára.
  • A menüsávban ikonok jelzik az adatok kitöltésének státuszát. Zöld színnel a megfelelő-, piros színnel a hiányos kitöltést jelzi a rendszer. kárbejelentéskor törekedni kell adatainak pontos megadására.
  • A balesetnél meg kell adni a baleset időpontját, helyét. továbbá jelezni kell, ha történt személyi sérülés vagy dologi kár, azaz anyagi kár.
  • Utána meg kell adni pontosan a baleset körülményeit, amit a végén ellenőrizni kell, hogy minden megfelelően szerepel-e az alkalmazásban. HA minden stimmel, akkor be lehet küldeni a kárbejelentőt.

________________

Forrás:

https://das.hu/jogi-esetek-es-hirek/seg%c3%adts%c3%a9g-nincs-n%c3%a1lam-a-kgfb-k%c3%b6tv%c3%a9ny-megb%c3%bcntethet-a-rend%c5%91r/

https://infostart.hu/belfold/2020/04/30/oriasi-valtozas-jon-a-jogositvanyoknal-es-a-forgalmi-engedelyeknel

https://mabisz.hu/mar-webes-feluleten-is-elerheto-az-e-karbejelento/

: https://mabisz.hu/az-ev-technologiai-es-digitalis-megoldasa-dijak-atadasa-a-penzugyminiszteriumban/

https://ekarbejelento.hu/#/landing