Klebelsberg Központ: Minden tanárnak tudunk digitális eszközt biztosítani

2020. március 23. hétfő, 10:50
A továbbiakban is úgy kell megoldani a tanulási folyamatot, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés – hangsúlyozta az osztályozás kapcsán a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella. A Klebelsberg Központ elnöke az első digitális munkarendben lezajlott iskolai hétről azt mondta, gyorsan alkalmazkodtak az intézmények a kialakult helyzethez, és egyetlen olyan iskoláról sem tudnak, ahol alig-alig vagy egyáltalán nem sikerült volna az átállás.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Minden tantárgyhoz lehet digitális tartalmakat találni vagy készíteni, legyen az természettudományos, humán, esetleg művészeti képzés, testnevelés. Örömmel tapasztaljuk, hogy a pedagógu­saink rendkívül kreatívak, innovatívak, és minden tantárgyból tudnak digitálisan oktatni, nagyon sokféle platformot, illetve tartalmat használnak – hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ (KK) elnöke. A köznevelés első digitális formában levezényelt hetét értékelve elmondta: jók a tapasztalatok, a kialakult helyzethez gyorsan alkalmazkodtak az intézmények, a pedagógusok és a diákok is.

Hajnal Gabriella kiemelte, nem tudnak olyan iskoláról, ahol akkora kihívást jelentett volna a tanterven kívüli munkarend megszervezése, hogy nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudták azt megoldani. Arra a kérdésre, hogy idővel ráállítják-e az iskolákat egy központi programra, az iskolafenntartó elnöke elmondta: kaptak ugyan ajánlást az iskolák az Oktatási Hivataltól, de a módszertani szabadságba az is beletartozik, hogy mindenki olyan megoldásokat használ, amilyeneket a leghasznosabbnak talál a diákjai számára.

– Ha bárkinek van ezzel kapcsolatban kérdése, akkor segítünk: elsősorban az adminisztráció megfelelő lebonyolításához, illetve a digitális tanítás menedzseléséhez adunk iránymutatást az intézményeinknek. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a kooperáció jól működik a pedagógusok és a diákok között ebben a nehéz helyzetben, segítik, támogatják egymást – jegyezte meg. Az osztályozás kapcsán pedig elmondta, hogy a továbbiakban is úgy kell megoldani a tanulási folyamatot, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés.

Kérdeztük a KK elnökét a rendelkezésre álló digitális eszközökről is. Ezek kapcsán azt mondta, szükség szerint minden pedagógusnak tudnak eszközöket biztosítani, mivel a tankerületi fenntartású iskolákban összesen több mint 294 ezer laptop, PC, tablet, PDA és okostelefon van, továbbá 46 ezer pedagógus rendelkezik saját használatú laptoppal is. Dolgoznak már annak felmérésén is, hogy a tanulók számára hol van szükség és lehetőség eszközök kiadására.

– Ahol nincs más megoldás, ott offline módon kell megsegíteni a tanulást úgy, hogy ne legyen személyes kontakt a diák és a pedagógus között. Ilyen esetben a pedagógusok levélben vagy telefonon keresztül támogatják és ellenőrzik a gyermekek tanulási folyamatát. A héten én magam is jártam olyan településeken, ahol az iskola minden héten eljuttatja a gyerekeknek papíralapon a tananyagot és a feladatokat. Több helyen emellett még telefonon is tartják a kapcsolatot a tanárok a gyerekekkel – magyarázta Hajnal Gabriella.

Kitért arra is, hogy az új rendszerben nehéz a puskázás kiszűrése, hiszen még a hagyományos, osztálytermi tanulási formában is megtalálják erre a lehetőséget a diákok. De szerinte most nem ez a legfontosabb kérdés. – Elengedhetetlen a kölcsönös bizalom mind a tanárok, mind pedig a tanulók részéről, hiszen a legfontosabb, hogy ebben a rendkívüli helyzetben is tudjanak tanulni és haladni a diákok – vélekedett.

mno.hu