Jelen helyzetben felértékelődnek a vállalati digitalizációs megoldások - Interjú Kövesdi Zoltánnal, az Infotér digitális gazdaság szakértőjével

2020. április 1. szerda, 09:08
Az elmúlt hetekben (de már korábban kezdődően) gyökeres változást hozó, soha eddig nem látott dolgok történtek a világon és Magyarországon. Ezek érintik a gazdasági folyamatokat és a vállalkozásokat is országosan és világszerte. Jelen állás szerint úgy néz ki, hogy Magyarországon a termelőcégek és a szolgáltató vállalkozások nagy része le fog állni a következő hónapokra, újra kell indítani őket, segíteni nekik átvészelni ezt az időszakot, illetve segíteni abban is hogy új alapokra tudják helyezni a működésüket.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Jelen pillanatban ott tartunk, hogy a kormány néhány hete tartó „Maradj otthon!” ajánlását felváltották a kijárási korlátozó intézkedések. A cégek többsége, ha teheti otthoni munkában foglalkoztatja a munkavállalóit, de már hallani lehetett kapacitás csökkentésről, korlátozott nyitva tartásról és bezárásokról is. Véleményed szerint mely szektorok vannak leginkább veszélyben?

Szerintem több részre kell választani a dolgot, elsősorban ágazati alapon: Magyarországon a járműiparban látszik, hogy a nemzetközi trendekhez is igazodva, folyamatosan zajlik a nagyobb gazdasági szereplők, gyárak és kisebb késéssel az azokhoz kötődő beszállító vállalatok illetve más pl. fémipari, gépipari, műanyagipari, gumipari cégek leállása, termelés visszafogása. Az élelmiszer- és gyógyszeriparnál, a vegyipar egyes részeinél ilyen gond nincs, ahogy az iparon kívül a kereskedelem jelentősebb részében, a logisztikában, a mezőgazdaságban és szinte az építőiparban sem (egyelőre). A turisztikai szektorban a szállodák és éttermek bezárása 80% szint feletti lehet és a szolgáltatási iparágak nagy részének (a fodrásztól kezdve az ingatlanközvetítésig) leállással kell átvészelnie a járványhelyzetet (ahogy néhány kiskereskedelmi egységnek is lásd pl. ruházati boltok), az ügyféllel való személyes találkozást nem feltétlenül igénylő alágak (pl. könyvelők, IT cégek) viszont online útra áttérve tudnak, ha nem is a legmagasabb szinten, de nagyobb veszteségek nélkül működni.

Mit jósolsz körülbelül meddig fog tartani a leállás és mikor lehet majd elkezdeni gondolkodni azon, hogy hogyan indítsuk újra?

Ezt nagyon nehezen lehet megmondani, de figyelve a nemzetközi változásokat is (lásd pl. Kínát) jó esély mutatkozik arra, hogy a nyár elejére megnyílhatnak újra, ha nem is 100%-ban, a termelőkapacitások az iparban (minden szegmensben, már ahol egyáltalán leálltak). A szálláshelyszolgáltató cégek és az éttermek nagy része szerintem szintén a nyáron, annak legkésőbb a közepén nyithat ki ismét (legalább részlegesen), de idén szinte csak hazai vendégekkel számolhatnak. Ugyanez vonatkozik a most éppen zárva tartó kiskereskedelmi és szolgáltatóipari egységekre is. Várhatóan idén emiatt elmaradnak a nyári szabadságolások ezen ágazatokban. A többi szektorban jó eséllyel nem kell nagyobb leállással számolni, de a válság azokat is nagy mértékben érintheti ezért alaposan át kell nekik is gondolniuk hatékonyságukat, jövőjüket, ebben segíthet a digitalizációs átállás.

Milyen segítséget nyújthat a digitalizáció?

A cégek nagy részének segítség kell, hogy át tudják vészelni a nehéz időket, majd segítség kell nekik az újraindításhoz is. Ha lehet a korábbihoz hasonló szintre kellene felhozni őket, de ez csak úgy lehetséges hatékonyan, ha új alapokra tudják helyezni a működésüket. Ezek kapcsán a korábbinál jobban is felértékelődnek a vállalati digitalizációs megoldások, a folyamatok újjászervezése azok által támogatva. Nem megy máshogy csak úgy, ha a cégek a működési hatékonyságukat fejlesztik IKT segítségével, minden ágazatban.

Melyek azok a megoldásokat, amire lehet építeni, amikre első körben gondolniuk kell majd a cégvezetőknek?

A vállalatirányítási rendszerek, az azokat támogató, azokkal integrálható üzleti IKT alkalmazások, szolgáltatások (az elektronikus iratkezelési rendszerektől kezdve a csoportmunkáig vagy a webáruházig) valamilyen szinten tudnak segíteni egy cég optimális működésében, akár már most a válságidőszak közepén is és később is, amikor vissza kell térni a régi kerékvágásba. Ezekre minden cégnek, még a legkisebbeknek is támaszkodniuk kellene. A leállásokból fakadó szüneteket erre is fel lehetne használni, hiszen sokszor az ilyen megoldások bevezetése könnyebb akkor, amikor nincs teljes csúcsra járatva egy cég. A munkatársak jobban oda tudnak figyelni, az esetleges hibákat jobban ki lehet küszöbölni. Az azonban elmondható, hogy a megfelelően digitalizált vállalatok döntően ma már üzleti felhőszolgáltatásokon, megoldásokon alapulnak, ezek nélkül már nincs hatékony működés (látjuk ezt most a home office-olások kapcsán is), ez az éltetőerő.

Mire kell gondolni, amikor arról beszélünk, hogy a vállalti digitális megoldások működési hatékonyságot tudnak teremteni?

Alapvetően több vállalati mikrotényezőben is pozitív a szerepük. Ilyen például a termelékenység, működési hatékonyság növekedése; a belső vállalati tartalékok feltárása; a költségoptimalizálás; a specifikus vállalati mutatószámok javulása (pl. selejt, hulladék, karbantartási, állási idő csökkenése); az új ügyfelek, partnerek elérése vagy a vállalati bevételek emelkedése.

A válság kapcsán látszik, hogy fentieken túl sok vállalatnál felértékelődtek a digitális internetes megoldások a munkatársak egymással és az ügyfelekkel való kapcsolattartásában, információcseréjében. Sajnos a cégek nagy részénél elbocsátások is a pakliban vannak, ezek kiküszöbölésében, ha nem is feltétlenül segíthet most a digitalizáció, a tovább élésben és az újra épülésben, amely újra létszámbővüléssel is járhat, viszont igen.

A piacról vagy állami segítséggel keressék/találják meg a vállalatok ezeket a digitális lehetőségeket?

Mindkettőre van mód, sőt akár ötvözve is a kettőt. A hazai informatikai és távközlési szektor nyugodtan mondhatjuk, hogy egyelőre jól vizsgázik a válság során. Magas színvonalon, széles körben és általában elérhető áron nyújtott szolgáltatásaikkal ellátják a gazdasági és egyéb szektorokat (lásd pl. oktatás, egészségügy), ezzel is hozzájárulva a gondok leküzdéséhez, a működési- és versenyképesség fenntartásához. Az ágazat együttműködésének jó példája a héten bejelentett https://infoter.hu/cikk/elindult-a-digitalis-osszefogas-kezdemenyezes. Szóval az IT szektorra számíthatnak a cégek, állami támogatási oldallal egybekötve a Modern Vállalkozások Programján (MVP), annak ingyenes, most is elérhető szolgáltatásain keresztül is, így az MVP közel 700 szállító majdnem 2000 db kedvezményes digitális termékének és szolgáltatásának elérhetősége révén. Az MVP-hez kapcsolódó (új) vállalati digitalizációs pályázati támogatásról egyelőre még nem tudunk beszélni, de az jó eséllyel várható lesz a válság enyhítése kapcsán is.

Kiss Boglárka