IVSZ a digitális oktatásért

2015. június 25. csütörtök, 07:56 Infotér, Kiss Boglárka
Az iskolai digitális oktatás megújítási terve címmel 12 pontból álló programot dolgozott ki az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége. Laufer Tamás, az IVSZ elnöke az Információs Társadalom Parlamentjén mutatta be elképzeléseiket. A javaslatcsomag célja, hogy megreformálja az informatikaoktatást, ezzel a munkaerőpiac elvárásainak megfelelő utánpótlást képezzen és középtávon betöltse a – legújabb felmérések szerinti- húszezer üres informatikai állást.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Friss felmérések szerint jelenleg húszezer üres informatikai állás van Magyarországon- jelentette be az Információs Társadalom Parlamentjén Laufer Tamás. Az IVSZ elnöke úgy látja, a nagy külföldi vállalatoknak nem pénz kell ahhoz, hogy Magyarországra települjenek, hanem szakember, akik képesek náluk minőségi munkát végezni. Ennek az a feltétele, hogy a munkavállaló rendelkezzen a digitális kompetenciákkal, ugyanis ma már egyre több munkahely digitális, ha pedig még nem az rövid időn belül az lesz. Laufer Tamás szerint ma csak akkor tud valaki érvényesülni a munkaerőpiacon, ha képes a digitális eszközöket használni. Erre a mai fiatalok többsége nem alkalmas. Változtatni kell tehát a köznevelésen.

Az IVSZ kidolgozott egy 12 pontból álló digitális oktatás megújítási tervet. Ennek első hat pontja olyan fejlődési irányokat határoz meg, amelyekhez hosszabb egyeztetés szükséges, eredményeik pedig középtávon érvényesülnek majd. A pontok között szerepel, hogy az iskolának olyan helynek kell lennie, ahonnét a diák felfedezheti a világot. Legyen tehát 100 Mb/s-os internetkapcsolat minden oktatási intézményben. Az informatikai eszközök 25%-át évente frissíteni kellene, hogy a felszerelés átlagéletkora ne legyen több 3 événél, mert az iskola nem múzeum! Az IVSZ szerint a programozást az informatika oktatás részéve kellene tenni. Hetente két informatikai vagy programozás órára lenne szükség ahhoz, hogy a digitális eszközök használta a tanulóknál alapkészséggé fejlődjön. A szervezet esélyegyenlőséget akar a digitális fejlődésben, és azt, hogy minden tanóra használja ki a digitális technológia lehetőségeit. Ennek jegyében az órák 25%-át IKT eszközökkel támogatottan kellene megtartani.

A következő 6 pont azokat a tennivalókat szedi csokorba, amelyek 2018-ig megvalósíthatók. Az IVSZ a tanárokat tenné a diákok digitális fejlődésének középpontjába, így rendszeres továbbképzéseket biztosítanának számura, és 10 pedagógusonként egy informatikai asszisztens is támogatná munkájukat az új technikai lehetőségek elsajátításban. A szervezet kötelező tárggyá tenné a gépírás oktatását és a digitális tehetséggondozást. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége szerint a legfontosabb, hogy minden élethelyzetben, az iskolában és otthon is támogatni kell a tanulást. Ehhez elő kell segíteni a digitális tanagyagok terjedését és azt, hogy a diákok saját okos eszközei taneszközökké váljanak és azok is bekerülhessenek az oktatásba.

Laufer Tamás azt reméli, ha a 12 pont megvalósul elérhető az, hogy népszerűbb lesz az informatikai pálya és egyre többen választják majd ezt a területet szakmájuknak.