Hatékony reagálás és új kihívások

12. Infotér Konferencia Balatonfüreden

2021. november 4. csütörtök, 15:26
Adatgazdálkodás, kibervédelem és a koronavírus-járvány kihívásai, illetve az ahhoz kapcsolódó fejlesztések – ezekre a témákra is nagy hangsúlyt fektettek a 12. balatonfüredi Infotér Konferencián. Az előadók egyetértettek abban, hogy az adat az elmúlt az időszakban kinccsé vált, a koronavírus-járvány kihívásaira pedig hatékonyan reagáltak a vállalatok, de akad még tennivaló.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Az adat kinccsé vált

Ma már szinte közhely, de az elmúlt időszakban is sokat lehet arról hallani, hogy az adat mennyire fontos – hangsúlyozta az Infotér Konferencián a T-Systems Magyarország vezérigazgatója. Gonda Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy az adat felértékelődött és kinccsé vált, és olyan harc zajlik érte, mint amilyen korábban az olajért. A szakember szerint arról is gondoskodni kell, hogy az adat ne kerüljön rossz kezekbe, és olyan megoldásokat kell fejleszteni, hogy az adatokat kontrollálni lehessen. Gonda Gábor leszögezte azt is, hogy az adat is finomítva jó, a kihívás pedig az, hogy alternatívát mutassanak arra, hogy ennek milyen előnyei lehetne. 
 

Gyorsan reagáltak a cégek a kihívásokra

A digitalizáció a stabil jövő záloga – erről már a Microsoft Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója beszélt. Christopher Mattheisen arról számolt be: ha 2025-ig folytatódik a fejlődés a digitalizáció terén, akkor 9 milliárd eurónyi növekedés lehet az ágazatban. Arra is felhívta a figyelmet: hazánk több fronton is jól áll ezen a területen, de vannak még olyan kérdéskörök, amelyeket fejleszteni kell. A koronavírus-járványnak az volt az egyik előnye, hogy rákényszerítette a cégeket, hogy reagáljanak a kihívásokra. Azt tapasztalták, hogy gyorsan lehet olyan megoldásokat találni, ami előtte éveket vett igénybe – tette hozzá. A szakember szerint alkalmazkodni kell a megváltozott körülményekhez, ebben pedig fontos lehet a felhőszolgáltatás. Arra is felhívta a figyelmet: enélkül nem lehet alkalmazkodni a gyors változásokhoz, és nem lehet új stratégiát sem végezni.

Lehetőség és kihívás egyben az adatok növekvő száma

Folyamatosan nő az adatok mennyisége, amely lehetőség és kihívás is egyben – szögezte le DELL Technologies Magyarország vezérigazgatója is. A cég szerint az vállalatoknak túl sok adat áll rendelkezésére, ezekből pedig nehéz levonni a következtetéseket. Rakoncza Zsolt elmondta, egy kutatás szerint a vállalatok 71%-a válaszolta azt, hogy az adatok gyorsabban áramolnak be, mint az felhasználni tudnák. Arra hívta fel a figyelmet: Közép-Kelet Európában még sok tennivaló van ezen a területen. Ezért a DELL arra figyelmeztet, hogy fontos a cégeknél az infrastruktúra modernizálása, az adatcsatornák optimalizálása, az ügyfelekre szabott szoftverek fejlesztése, illetve a szükséges tudás elsajátítása.

Vannak válaszok a kiberbiztonsági problémákra

A kibervédelem felelősség és kockázat – jelentette ki a Fortinet kiberbiztonsági tanácsadója. Kis Zoltán kiemelte, túl nagy a bizalom a felhőszolgáltatásokban és a belső hálózatokban, pedig ezekre kiemelt figyelmet kell fordítani. Arra figyelmeztetett: túl sok a kézi vezérlésű megoldás, a támadási láncot pedig még azelőtt meg kell állítani, mielőtt aktiválódik. A kiberbiztonsági szakember úgy vélte, bár vannak kiberbiztonsági problémák, de léteznek rá válaszok is, a Fortinet célja pedig, hogy más gyártók is dolgozzanak együtt a kibervédelem területén.

Fejlesztések a járvány árnyékában

Az IdomSoft is felvette a versenyt a pandémiához kapcsolódó fejlesztésekkel – erről számolt be a vállalat vezérigazgatója. Karlócai Balázs azt mondta, próbáltak alkalmazkodni a járvány kihívásaihoz, többek között kifejlesztették az operatív törzs informatikai támogatását biztosító feladatrendszert, a házi karantén rendszert vagy az online lakcímbejelentést. Az IdomSoft Zrt. vezérigazgatója szerint ezek olyan fejlesztések voltak, amelyeket már korábban is terveztek, de a járványhelyzet felgyorsította a folyamatot. A kihívás az, hogy ezek a fejlesztések nemcsak előnyökkel járnak, de az incidensek számát is növelik, erre pedig figyelni kell. Karlócai Balázs hozzátette, további célkitűzés, hogy a mesterséges intelligencia megoldásokat naprakészen tartsák és bevezessék. 

Elő kell segíteni az innovatív megoldások megvalósítását

A mesterséges intelligenciához kapcsolódó szabadalmak száma a világon évente 60 ezer felett van, a legtöbbet pedig Kína nyújtja be – számolt be róla a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke. Pomázi Gyula hangsúlyozta, hazánk az innováció hasznosításában, a megvalósításban le van maradva. A hivatal elnöke szerint a Szellemi Tulajdon Világszervezetének 132 tagországa között hazánk a 34. helyen áll, ezért elő kell segíteni a magyar innovatív megoldások megvalósítását. Ha megduplázzák a magyar KKV-k oltalom-orientáltságát, akkor is van még hová fejlődni – tette hozzá. Pomázi Gyula ugyanakkor hangsúlyozta, csak Magyarországon van lehetőség arra, hogy száz százalékos támogatás mellett lehet oltalmat szerezni.