Fontos a menedzsmentkultúra erősítése a kkv-knál

2018. május 8. kedd, 07:00 • www.orientpress.hu
Tőkehiány, generációváltás, versenyképesség, hatékonyság – a hazai középvállalkozások napi szinten szembesülnek az ehhez kapcsolódó kihívásokkal. Bár számos ígéretes vállalat működik Magyarországon, a szintlépés gyakran azért nem sikerül, mert az erőforrások a napi operatív működésre összpontosulnak. A Budapest Bank kkv-knak szóló üzleti rendezvényén külső szakértők mutatták be a részt vevő cégvezetőknek, hogyan tudják értékesebbé tenni vállalkozásukat, valamint megismerkedhettek a speciális, cégeknek szóló képzéssel is.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A kis- és középvállalkozások tőkeoldalról történő erősítése és hosszú távú finanszírozása komplex feladat, amely aktív részvételt igényel mind a cégek, mind a befektetők oldaláról. Magyarországon szép számmal vannak jelentős növekedési potenciállal rendelkező vállalatok, ugyanakkor a stabil menedzsment és a hosszú távú stratégia kialakítása elengedhetetlen a kockázatok csökkentéséhez – derült ki a Budapest Bank rendezvényén.

A bevezetőben elhangzott: azok a kis- és középvállalkozások, amelyek az elmúlt években, évtizedekben nagyra nőttek, jellemzően csak a legfontosabb stratégiai irányok kialakításával foglalkoztak eddig, és csak kevesen építettek fel tudatosan egy olyan profi menedzsmentet, amely lehetővé tenné a lehetőségek mélyebb kiaknázását. Ez finanszírozói oldalról is lényeges, hiszen a bank számára nemcsak a számok és megtérülési mutatók fontosak, hanem az adott üzleti terv mögött álló „sztori” és annak megvalósítói is.

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezetője előadásában arról beszélt, milyen szempontokat kell figyelembe vennie egy cég tulajdonosának, ha reálisan szeretné felmérni vállalkozása valódi értékét. Elmondta, a magyar vállalatokat jellemzően egyetlen személy működteti: az alapító-tulajdonos fejében dől el minden, ő hozza a stratégiai döntéseket, de ő oldja meg a napi operatív problémákat is. A menedzsment kiépítését a cégtulajdonosok gyakran költségigényesnek ítélik, holott a szakképzett, tapasztalt menedzsment nemcsak szakmailag tudja tehermentesíteni az első számú vezetőt, de a cég értékét is nagyban növeli, ami előnyös pozícióba juttatja a vállalatot, ha egy esetleges eladásra kerül sor. A szakértő hozzátette: a hazai vállalatoknak ki kellene dolgozniuk középtávú, 3-5 éves üzleti tervüket, stratégiájukat, mert jövőkép nélkül nehezebb külső finanszírozást találniuk elképzelésük megvalósítására. Szendrői Gábor kiemelte: a cég értékével a tulajdonosnak folyamatosan foglalkoznia kellene, és ennek megfelelően tudatosan kellene építenie a vállalatot. Ha ugyanis erre csak akkor kerül sor, amikor az eladás gondolata megfogalmazódik a tulajdonosban, már késő elkezdeni azokat a strukturális átalakításokat, amelyek a vállalat értékét növelhetik.

A rendezvény résztvevőinek bemutatták a Budapesti Értéktőzsdén elérhető ELITE Programot, amely gyakorlati segítséget nyújt a vállalatfejlesztésben. A londoni tőzsde által indított képzésben jelenleg tíz magyar cég vesz részt, és hamarosan indul a következő etap is. Máté-Tóth István, a BÉT vezérigazgató-helyettese elmondta: a BÉT-et új, 2020-ig tartó tőkepiac-és tőzsdefejlesztési stratégiai céljainak megvalósításában nem csupán az állam, a kormányzat, de a piaci szereplők is támogatják. Ahhoz, hogy egy igazán jól működő kkv piac alakuljon ki, kulcsfontosságú a megfelelő számú és minőségű vállalat részvétele egy egészséges ökoszisztémában, amelyben a BÉT proaktív szerepet játszik. Ennek egyik fontos eleme az ELITE Program is, amely a komoly növekedési potenciállal bíró, külső forrás bevonását fontolgató vállalkozásokat támogatja. Az ELITE-tel a cégvezetők akár a tőzsdére lépésre is felkészülhetnek, ez azonban nem feltétele a részvételnek.

Az ELITE Program egyik jelenlegi résztvevője, Kővári Zoltán, a Qualysoft Informatikai Zrt. igazgatósági tagja arról számolt be, hogy a képzés egyik nagy tanulsága volt, hogy egészen mást jelent a versenyképesség hazai perspektívából, mint egy nemzetközi mezőnyben. A képzés során sokat tanultak abból, hogy a magyar piacon elért sikerek után lehetőségük nyílt összemérni magukat rendkívüli ütemben növekvő, jó kvalitásokkal rendelkező külföldi vállalatokkal is.