Ezt művelik a neten a fiatalok

2019. június 21. péntek, 07:07
Az Y és Z generáció már nem is megszületett, hanem letöltötték őket a netről – ez a kép rajzolódik ki a 18-40 évesek internet-használatát, illetve a közelmúltban nagy hangsúlyt kapott netes adatbiztonságot feltérképező részletes kutatásból. Egyre inkább telefonról és többségében kapcsolattartásra, tájékozódásra használják az internetet a fiatalok, és van néhány olyan személyes adatuk, amit még a szexuális életük titkainál is jobban féltenek kiadni.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A 18 és 40 év közötti Y és Z generációsok, vagyis a digitális bennszülöttek már nagykorú első és

második hullámának életébe teljesen beépült az internet: 99 százalékuk napi rendszerességgel

használja. Messze a legtöbben okostelefonról, összességében kétharmaduk a zsebben lapuló

okoseszközről szemlézi leginkább a tartalmakat – derült ki a Lounge Group közelmúltban végzett

kutatásából.



A Z-generációsok és az alacsonyabban iskolázottak körében ez az arány 75-80%, ők tehát

elsősorban a telefon képernyőjén keresztül élik a netéletüket. Ezzel szemben az asztali gépek és a

laptopok használata a férfiak, az idősebbek és a magasabb végzettségűek körében magasabb – ez

utóbbi esetében a szellemi foglalkozás és az irodai munka állhat a háttérben.

Ami a 18-40 évesek internetezési céljait illeti: leginkább tájékozódásra (26%), kapcsolattartásra

(24%), közösségi oldalakon böngészésre (16%), valamint szórakozásra és játékra (14%),

munkavégzésre (10%) használják a netet. A fiatalabb korosztályból adódóan 6 százalékuk még

elsősorban a tanuláshoz veszi igénybe az online tartalmakat. A Lounge Group félezer megkérdezett

részvételével zajló reprezentatív felmérése arra is rámutatott: a Z-generációsoknál az ismerősökkel

történő kapcsolattartás, míg az Y-generáció esetében a tájékozódás szerepel az első helyen az

internet-használati célok között.
 

Titokzatos szakszervezetisek
 

A Gmail és a YouTube illetékesei valószínűleg boldogok lennének, ha tudnák, hogy a magyar Y-Z

generációsok ebben a két márkában bíznak leginkább, már ami a személyes adatok kezelését illeti. A

közelmúltban az adatvédelmi botrányoktól megtépázott Facebooknak már komoly lemaradással kell

szembenéznie. A felületek dobogós helyéhez természetesen hozzájárul az is, hogy ezek messze a

legismertebbek a célcsoport körében. De toplistás még a Skype, Instagram és a Linkedin is, kisebb

meglepetésre azonban a korábban erős privacy politikájáról ismert Snapchat csak ezeket követően

szerepel a listán. Általánosságban elmondható, hogy a fiatalabbak (18-24 évesek) alapvetően jobban

bíznak a felületekben, mint a tapasztaltabb korosztály tagjai.

A személyes adatok kiadásával kapcsolatban szintén éles kép rajzolódik ki. A nevét, születési adatait,

lakóhelyét vagy családi állapotát – ebben a sorrendben csökkenő mértékben, de még mindig az

érintettek közel többsége – kiadja az interneten. Viszont egy éles törést követően a munkahellyel,

káros szenvedéllyel, utazással vagy éppen a vallási irányultsággal kapcsolatos információkat már csak

tizedük osztja meg magáról. A szexuális irányultságról (3%) vagy a banki adatairól (1%) már nem is

beszélve. A biometrikus adatok életkortól függetlenül szenzitív adatnak számítanak, és a válaszadók

elzárkóznak ezek megadásától. A Lounge Group felmérésének érdekes tanulsága, hogy az

érdekképviseleti szervezeti tagságukat kevesebben vallják be ma az interneten (2,6%), mint ahányan

a szexuális életükről tesznek közzé részleteket.

Lounge Group