Európai Bizottság: Tévhit, hogy a fiatalok digitálisan felkészültek, sokuknál az alapvető kompetenciák is hiányoznak

2020. november 13. péntek, 09:15
A koronavírus-válság nyilvánvalóvá tette a digitális megoldások fontosságát a tanításban és a tanulásban, ugyanakkor rávilágított a meglévő gyengeségekre is - közölte az Európai Bizottság a csütörtökön közzétett éves Oktatási és Képzési Figyelőben.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

A 2020-as jelentés, amely kiemelt hangsúlyt fektet a digitális korban zajló oktatásra és tanulásra, megállapította: annak ellenére, hogy az elmúlt években a tagállamok beruháztak a digitális oktatási és képzési infrastruktúra fejlesztésébe, továbbra is nagy különbségek vannak mind az országok között, mind pedig az egyes országokon belül.

Ellentétben azzal az általános vélekedéssel, miszerint a fiatalok jobban értenek a digitális technikákhoz, sokan közülük nem rendelkeznek megfelelő, vagy alapvető digitális készségekkel sem. A felmérésekben részt vevő országokban a tanulók több mint 15 százalékának nem kielégítőek a digitális készségei. A jelentés Magyarországra vonatkozóan megállapította, hogy a digitális oktatás további támogatására van szükség a digitális készségek fejlesztése érdekében.

A tájékoztatás szerint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai azt mutatják, hogy az uniós országokban az alsó középfokú oktatásban dolgozó pedagógusok csak ritkán részesülnek képzésben az információs és kommunikációs technológiák (IKT) tanítási célú használatáról, valamint hogy a tanárok szerint az IKT-készségek tanítási célú felhasználása terén nagy szükség van szakmai továbbképzésekre.

A bizottsági értékelés rámutat arra is, hogy kihívást jelent a fiatalok felkészítése alapvető ismeretekre. A 15 évesek mintegy húsz százaléka nem rendelkezik kellő szintű olvasási, matematikai és természettudományos kompetenciákkal ahhoz, hogy teljes mértékben részt vehessen a társadalomban. Tekintettel arra, hogy a társadalmi-gazdasági háttér kihat a tanulók alapvető és digitális készségek terén elért teljesítményére, rendkívül fontos az oktatás és képzés terén jelentkező hátrányok további kezelése és a tanulók közötti digitális szakadék csökkentése - állapították meg.

A jelentés legfrissebb adatai szerint az uniós tagállamok, felismerve, hogy az oktatásba való megfelelő beruházás hozzájárul a gazdasági növekedéshez és a társadalmi befogadáshoz, közkiadásaik hozzávetőlegesen 10 százalékát fordították oktatásra.