Digitális technikákkal győzhet a népszerűségét vesztő Obama

2011. október 10. hétfő, 14:57 • Hirado.huObama, digitális, 2012-es amerikai elnökválasztási kampány
A 2012-es amerikai elnökválasztási kampány érintettjei közül egyelőre egyetlen jelölt kampánya támaszkodik élvonalbeli adatfeldolgozásra: Barack Obamáé. Az Obama-kampány egy júniusban feladott hirdetés szerint statisztikusokat, prediktív modellezőket, adatbányászási szakembereket, matematikusokat, szoftverfejlesztőket, elemzőket és szervezőket keresett az újraválasztási erőfeszítések chicagói koordinációs központjába.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
Bár az elnök támogatottsága 40 százalék alá esett, ha a szavazók beazonosításának, összekapcsolásának és mozgósításának modern eszközeiről van szó, vagy a szavazói információknak a nemzeti kampány belső működésével, a jelenlegi elnök csapata fölényesen vezet az egész republikánus mezőnnyel szemben.
   
Az Obama-kampány internetes oldalát, amelyet eddig 23 millióan biztosítottak "tetszésükről" a Facebook közösségi oldalon - tízszer annyian, mint az összes republikánus elnökaspiránsét együttvéve - olyan alkalmazással látták el, amely összegyűjti és rendszerezi a támogatók személyes adatait, a születési dátum vagy a lakhely, politikai meggyőződés, vagy az ismerősi kör alapján. Ezeknek az információknak felbecsülhetetlen értéke lehet akkor, ha a kampányszervezők például a Facebook által kínált, postai irányítószám szerint lebontott hirdetésekkel kívánnának élni.

Barack Obama amerikai elnök a Twitter internetes közösségi üzenetküldő szolgáltatáson keresztül válaszol a neki ott feltett kérdésekre a washingtoni Fehér Házban - Fotó: MTI/EPA/Michael Reynolds

Barack Obama a Twitteren keresztül válaszol a washingtoni Fehér Házban. (Fotó: MTI/EPA/Michael Reynolds)
   
A kampány tagjai a Facebook mintája alapján, de hierarchikusan kifejlesztett NationalField nevű közösségi hálózat-oldalt használják, amely lehetővé teszi számukra, hogy azonos időben közzétegyék azt, amin éppen dolgoznak. A rendszeren keresztül a stáb összes szintje kapcsolatban áll egymással és kommunikál egymással - például a lehetséges szavazók feltérképezéséről.

A korteshadjárat vezetői a NationalFielden keresztül osztják ki a feladatokat körzeti szervezőknek. Miközben "fentről" megadják, hogy az aktivisták mennyi telefonszámot hívjanak fel vagy, hogy hány ajtón kopogjanak be, hogy milyen témákat beszéljenek meg nyilvánosan vagy négyszemközt a választókkal, s a  megvalósítással azonos időben, számszerűsítve láthatják az eredményeket és problémákat.

A folyamatos adatáramoltatáson alapuló mechanizmus igyekszik megvalósítani a kampány során összegyűjtött választói információk, az adománygyűjtés és web-üzemeltetés összehangolásának igen összetett feladatát, s gyakorlatilag non-stop és személyre szabott kampányirodaként üzemel.
   
Már a 2008-as Obama-kampány is betekintést engedett az adatvezérelt politizálás kínálta lehetőségeibe. A választási küzdelem végére Amerika első fekete elnökének stábja összesen 13 millió támogató e-mail címét gyűjtötte be, 4 millió egyéni adományt szedett össze, és a kampány közösségi networking oldalának, a my.BarackObama.com-nak 2 millió regisztrált felhasználója volt.
   
Azóta Obama közvélemény-kutatók által mért népszerűsége visszaesett ugyan, de az online jelenléte nem: facebookos támogatóinak tábora, amely a 2008-as választás napján még "csak" 4 milliós volt, mára csaknem a hatszorosára nőtt, a Twitteren pedig 10 millióan követik. A prediktív modellezők és adatbányászok toborzása pedig azt jelzi, hogy az elnök - republikánus ellenfeleivel ellentétben - pontosan tudatában van annak, hogy a digitális kampányba való beruházás kulcsfontosságú lehet abban, hogy a megosztott lojalitású államokban mobilizálni tudja a szavazatokat egy szoros, de érvényes győzelem kicsikarásához.