Az adatszolgáltatás kiszorítja a hangalapú kommunikációt

A korábbi hagyományos, hangalapú kommunikációt lassan teljesen kiszorítja az adatszolgáltatás - mondta el a norvég Telenor csoport elnök-vezérigazgatója szerdán Budapesten. Jon Fredrik Baksaas az amerikai-magyar kereskedelmi kamara (AmCham) rendezvényén tartott előadást. Arra a kérdésre, hogy mekkora gond a Telenornak és az iparág többi vállalatának az olyan, ingyenes hangalapú kommunikációt lehetővé tevő hálózatok elterjedése, mint a Skype vagy a Viber, a vezérigazgató kifejtette: átalakulóban van a korábbi üzleti modell. A hangalapú kommunikációt lassan teljesen kiszorítja az adatszolgáltatás, az adatkommunikáció. "Skandináviában a cégeknek már díjtalan a telefonálás és az SMS-küldés" - mondta.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Hangoztatta, hogy jó minőségű hálózatot kell kiépíteni, erre kell irányulnia a fejlesztéseknek. Ezzel párhuzamosan megkülönböztetett figyelmet kell szentelni a biztonságos adatáramlásnak, a személyes adatok védelmének - jegyezte meg.

Egy másik kérdésre válaszolva Baksaas elismerte: vannak konfliktusok a kormányokkal azokkal az országokban, ahol a Telenor jelen van. A cég ragaszkodik elveihez, ahhoz például, hogy mindenembernek lehetővé kell tenni az internetelérést, a nyílt, biztonságos kommunikációt. A kormányoknak természetesen joguk van figyelemmel kísérni, hogy mi folyik a hálón, de Norvégiában ennek szigorú szabályai vannak: a rendőrség és a titkosszolgálatok csak bírói döntés alapján nyerhetnek betekintést a hálózatokba.

Elmondta, Pakisztánban pédául a kormány biztonsági okokból kérte a Telenort, hogy átmeneti időre kapcsolja le a mobiltelefon-átjátszóállomásokat, hogy megakadályozzák nagyon sok ember gyülekezését rövid idő alatt. "Ez nem tetszik nekünk, de meg kell tennünk a törvényi előírások miatt" - mondta a Telenor vezérigazgatója.

Jon Fredrik Baksaas előadásában elhangzott: a Telenor Norvégián kívül 12 országban van jelen, Dánia és Svédország, valamint négy kelet-közép-európai ország - köztük Magyarország - mellett hat dél- és délkelet-ázsiai országban, idén szeptembertől Mianmarban (a volt Burmában) is. A vállalatnak világszerte összesen 176 millió ügyfele van, és bevételeinek immár csaknem 80 százaléka folyik be külföldről.