Az elmúlt másfél év megadta a lökést az oktatás változásához

2021. június 9. szerda, 09:00
Hogyan birkózott meg az oktatás a koronavírus-járvány nehézségeivel? Milyen változások indultak el, és mire lenne még szükség? Az oktatás területén tapasztalható átalakulásról beszélgettünk a Pannon Egyetem stratégiai rektorhelyettesével és a Fáy András Technikum tanárával az Infoparlament előtt.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
- Infotér: Évről-évre az Infoparlament egyik kiemelt témája az oktatás. Az elmúlt időszakban is jelentős változások történtek ezen a területen, amihez hozzájárult a világjárvány is. Mik azok a legfőbb kihívások, amivel most az oktatásnak szembe kell néznie? Hogyan tovább?

- Németh István: Összefoglalva azt tudnám mondani: engedj el mindent, és készülj fel egy új világra! Azaz, ami eddig működött, az már nem lesz ugyanolyan. Az elmúlt időszak alapjaiban alakította át az oktatás világát. Korábban csak játszottunk azzal a gondolattal, hogy az oktatást másképp is lehet csinálni, de ez az elmúlt időszakban valósággá vált. Az internet hatalmas lehetőséget rejt számunkra, egyaránt lehet jó és rossz dolgokra is használni. A probléma az, hogy eddig többnyire rossz dolgokra használtuk, ezen kell változtatunk. A pandémia alatt megtanultuk, hogy a digitális technológia egyben komoly erőforrás is lehet.

- Korponai Tamás: Az elmúlt másfél év egy hatalmas lépés volt a digitális oktatás megvalósítása felé. Most az a feladatunk, hogy megvizsgáljuk, milyen tapasztalatokat tudunk leszűrni ebből az időszakból, miben tudtunk fejlődni, és mennyire tudtunk élni ezekkel a lehetőségekkel. Bízom benne, hogy sok emberben változott a kép a digitális oktatásról, hiszen ez lenne a jövő, ha ezt meg tudjuk lépni…

- Infotér: Jól vette az oktatási rendszer az akadályokat?

- Korponai Tamás: Az elmúlt időszak a tanároknak is kihívás volt. Én szerencsésnek mondhatom magam, mert járatos vagyok az informatika világában, de voltak olyan kollégáim, akik kevésbé. Nem lehet egységesen megmondani, hogy jól, vagy rosszul jártunk a koronavírus-járvány miatt az oktatás területén. Ez sok mindenen múlt: a tanulói összetételen, az iskola típusán. Ezt a periódust mindenki máshogy élte meg, mindenkinek más kihívást adott.

- Infotér: Mi kell ahhoz, hogy készen álljon, vagy hogy felvegye ezt a ritmust az oktatási rendszer?

- Németh István: Minden generáció más, és másban is jó. Az internetet másra is lehet használni: többek között egyetemi előadásokat tartani, majd azt megosztani. A gyerekeket el kell indítani az önálló tudásszerzés útján, a felsőoktatásnak például erre késznek kell lennie. Határtalan az információ átadása, és meg kell benne találni az egyéni utakat, azt, hogy a diákot mi is érdekli igazán. Ezáltal a diákok is motiváltabbak lennének. A jövő az lenne, ha nem hagyományosan működne a felsőoktatás, hanem hálózatosan: a tudásnak nem kell ott lennie, ahol a diák van, mert a különböző egyetemi központokból át lehet adni online a tananyagot, a tudást. A Pannon Egyetemen pont egy ilyen programon dolgozunk, beadtunk egy öt milliárd forint értékű pályázatot. Emellett kulcsfontosságú, hogy a gyerekeket kooperációra neveljük, és arra, hogy a tananyag bemagolása mellett a problémák megoldására fókuszáljanak. A teljes magyar oktatást újra kellene hangolni: a felső tagozatban már fontos lenne a specializálódás, azaz milyen területek érdeklik a diákot. A középiskolában lenne szükséges egy úgynevezett váltórendszert kialakítani, ami már a fő irányokat mutatná, a lényeg, hogy ezeken a specializációkon keresztül megtalálja a tanuló, mit szeretne csinálni, mi való neki.

- Infotér: Az oktatásnak mennyi idő kellene ahhoz, hogy erre a szemléletre átálljon?

- Németh István: Először az egyetemeket kell megújítani, és lényeges, hogy a közoktatásban se tiltakozzanak a megújulás ellen. Szemléletváltásra van szükség, hogy ezáltal a társadalmat egy új szintre emeljük.

- Infotér: Adhatott az elmúlt másfél év egyfajta lökést ahhoz, hogy felismerjék a digitalizáció fontosságát?

- Korponai Tamás: Azt gondolom, mindenképp. Nagyon sok kollégám szembesült vele, hogy a digitalizáció már megkerülhetetlen. Bár itt mindig a technikai feltételekről beszélünk, de a módszertannak is változnia kell. Mire ennek a kultúrája kialakul, az hosszú évekbe kerül, ezért ezt már az általános iskolától kell kezdeni. És a szülők oldaláról is fontos a szemléletváltás, hiszen sokszor ők idegenkednek az ismeretlen technológiáktól, de a mai gyerekeknek más ingerekre van szüksége. Véleményem szerint a pedagógusoknak pedig jó marketingesnek kell lenni, és hinni kell a tananyagban is. A tanároknak úgy kell alakítani a tanóra menetét, hogy a diák észre sem veszi, hogy tanul. Fontos a játékosítás, ez az időszak pedig megadta a talajt ehhez a változtatáshoz. A módszertani változás digitális eszközökkel kiegészítve komolyan meg tudná változtatni az oktatás területét.