„A vezetői hozzáláson múlik a távoli vagy hibrid munkavégzés sikeres bevezetése”

Interjú Szlezák Péterrel a System32 IT üzleti tanácsadójával

2022. március 1. kedd, 08:53
A digitalizációs folyamat múltja és jövője lesz a fókuszban a Modern Vállalkozások Programja utolsó, március 4- i konferenciáján. Az elmúlt két év történéseinek az egyik legnagyobb eredménye a munkavégzés módjának ideiglenes vagy tartós megváltozása. Így ez a téma szinte megkerülhetetlen, ha fel akarjuk térképezni a történéseket. Szlezák Péterrel a System32 IT üzleti tanácsadójával arról beszélgetünk, hogy szerinte mi kell ahhoz, hogy jól működjön a táv- vagy a hibrid munka.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

- Infotér: Kényszer, vagy jól belátott döntés volt amikor a hazai vállalkozások áttért a távoli vagy a hibrid munkavégzésre?

- Szlezák Péter: Bár nem végeztünk reprezentatív kutatást témában, de sokféle megoldást láttunk - jót és rosszakat egyaránt. 2020 tavaszán az első karantén nagyon sok céget váratlanul ért és kellementlenül érintett. Többnyire rögtönzött, vagy ideiglenes megoldásokkal próbálták átvészelni a lezárásokat pl.: hazavitték a nyomtatót az irattárat az asztali gépeket stb... Aztán persze voltak, akik végre meglépték azokat a régóta halogatott informatikai beruházásokat, amelyek biztosították stabil távoli működést. Néhányan pedig egyenesen úgy nyilatkoztak, hogy „az eddig négy helyett most már öt napot dolgozunk otthonról”.

Az első lezárást követő időszak szintén nagyon vegyes képet mutatott, cégek egy része visszatért a „régi” működéshez mintha semmi sem történt volna, mások meglátták a megváltozott körülményekben rejlő lehetőséget és elkezdték vagy részben már megtették a megváltozott körülményekhez illeszkedő működési modell kialakítását.
 

- Infotér: Önök szerint ez versenyelőnyt jelent azoknak, akik bevezették? Ha igen, miért és hogyan?

- Szlezák Péter: A legtöbb partnerünk, aki áttért az új működésre, pozitív tapasztalatokról számol be pl.: jelentősen csökkenő utazással eltöltött idő, csökkent az irodák mérete és a dolgozók elköteleződése a cég irányában is erősödött.

Én is úgy látom, hogy azok a cégek, amelyek a távoli és hibrid munkavégzésben megtalálták a saját útjukat és sikeresen átálltak az új működési modellre, egyértelműen versenyelőnybe kerültek a társaikhoz képest. Ezek a cégek ráadásul részben a munkaerő megszerzésében, motiválásában és megtartásában, illetve a hatékonyabb működésnek köszönhetően sokkal rugalmasabban és dinamikusabban tudnak a külső kihívásokra reagálni. Az ő esetükben nem kérdés, hogy ez a megoldás tartós lesz és a vírusveszély után sem kívánnak majd visszatérni a hagyományos működéshez.

- Infotér: Mennyire jellemző ez a két munkaforma a hazai kkv-knál?

- Szlezák Péter: A hazai hátterű KKV-k esetében talán még egy kicsit kevésbé megszokott és elterjedt a hibrid munkavégzés, de nem teljesen idegen. Tapasztalataim szerint ez elsősorban a vezetői hozzáláson múlik az új működés sikere és tartóssága.

- Infotér: Milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy jól működjön a távoli és a hibrid munkavégzés bevezetése?

- Szlezák Péter: A sikerhez szükség van megfelelő infrastruktúrára (hordozható IT eszközök, szoftverek és platformok), és szükség van továbbá megfelelő módszerekre, amelyek nem igénylik a napi együttműködés során a fizikai jelenlétet. Természetesen elengedhetetlenek a megfelelően képzett és elkötelezett munkatársak, akik pontosan ismerik a lehetőségeket és az elvárásokat. Az első és legfontosabb persze az elköteleződés és a támogatás a vezetőség részéről. Ha a vezetők felismerik az új munkavégzési modellben rejlő lehetőségeket, és a szervezet hasznára tudják fordítani az előnyeit akkor a kivitelezés már egy jól körülhatárolható feladat, amely a megfelelő szakértők segítségével megvalósítható.

- Infotér: Mit tudnak adni Önök?

- Szlezák Péter: A System32 IT Kft-nél a hibrid munkavégzést támogató egyszerűen kezelhető szoftverekkel, képzésekkel és a bevezetéshez szükséges szaktudással rendelkezünk. Segítünk a partnereinknek kiválasztani azokat a szoftveres megoldásokat, amelyek optimálisak az ő működésükhöz (a legegyszerűbb profi levelezéstől a teljes folyamat automatizálásig) illetve segítünk a megfelelő működési logika, optimális folyamatok kialakításában, a bevezetésében, illetve a munkatársak oktatásában és képzésében.

- Infotér: Hogyan és mióta kapcsolódnak a Modern Vállalkozások Programjához?

- Szlezák Péter: Kb. másfél éve dolgozunk szorosan együtt az MVP-vel. Rendszeresen résztveszünk a különböző szakmai rendezvényeiken és fórumaikon, szakértőként illetve vendégként egyaránt.

- Infotér: Milyen tapasztalatokat szeretek az együttműködésnek köszönhetően?

- Szlezák Péter: A cégvezetők sok esetben nem ismerik a lehetőségeiket idegenek számukra a digitalizációhoz kapcsolódó fogalmak, ezért van bennük egy ösztönös félelem és ellenállás a változással kapcsolatban. Ezért az a felvilágosító, illetve támogató munka, amelyet a modern vállalkozások programja végez, hiánypótló és esszenciálisan fontos a hazai vállalkozások digitális érettségének fejlesztésében.