„A magyar nagyvállalatok negyede már érett mesterséges intelligencia felhasználó"

Interjú Christopher Mattheisennel, a Microsoft ügyvezető igazgatójával az Infotér Konferencia előtt

2020. október 14. szerda, 17:00
Október 20-án ismét összegyűlik az információs társadalom színe-java, hogy a digitális jövőről cseréljen eszmét. Az idei, balatonfüredi Infotér Konferencia kiemelt témái a mesterséges intelligencia és az autonóm közlekedés lesznek. A koronavírus járvány után az elkövetkező időszakot az újrakezdés, a gazdaság újraindítása jellemzi majd. Magyarország számára az MI és a közlekedés egy jó kitörési pont lehet. Christopher Mattheisennel a Microsoft ügyvezető igazgatójával ezekről a témákról beszélgettünk.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
Infotér: A Microsoft végzett egy kutatást a nagyvállalatok körében a mesterséges intelligencia felhasználásáról. Milyen eredmények vannak? Hazánk hogyan áll a nemzetközi viszonylathoz képest?

Christopher Mattheisen: Egy nemzetközi kutatásunk adatai szerint egyre több magyar vezető tervezi a mesterséges intelligencia használatát, a magyar nagyvállalatok negyede már érett mesterséges intelligencia felhasználó, és a bevezetésben élenjáró vállalkozások 84 százaléka már rövid távon is eredményt vár a mesterséges intelligenciára épülő megoldások használatától. Magyarországon valamivel a világátlagot meghaladó, közel 25 százalékos a magukat érett mesterséges intelligencia felhasználóként jellemző vállalatok aránya. Vezetőik kétharmada szerint növekedett a működésük hatékonysága és a vevőik elégedettsége. Ugyanakkor azt is látják, hogy a technológia bevezetésekor elmaradhatatlan a dolgozók képzése.

IT: Mit adhat egy cég számára, ha mesterséges intelligenciát használ?

CM: Az előnyöket két aspektusból közelíthetjük meg: milyen hatása van a technológiának a mindennapi üzleti folyamatokra, illetve, hogy milyen hosszú távú versenyképességben mérhető előnyöket ad. Az sem mellékes ugyanakkor, hogy a technológiát használó cégek munkatársai mennyi mindennel gazdagodnak.

A kutatásunk szerint azok a vállalatok vészelik át a legkönnyebben a járványhelyzet okozta gazdasági megrázkódtatást, amelyek egyidőben vezetik be a mesterséges intelligenciára épülő új technológiákat és gondoskodnak arról, hogy munkavállalóik a használatukhoz szükséges képességeket és tudást is megszerezzék. A technológiát érett szinten használó vállalatok kétharmada szerint már rövid távon jelentős előnyük származik a mesterséges intelligencia révén.
 

IT: Milyen területeken vannak már jó példák általában és a Microsoft milyen fejlesztéseket tud kínálni az ügyfeleknek akár már most, vagy a jövőben?

CM: Amennyiben a technológia bevezetése és az alkalmazottak képzése kéz a kézben jár, egy értékteremtő folyamat veszi kezdetét. A vállalatoknak támogatniuk kell a munkavállalókat tehetségük, találékonyságuk kibontakozásában, hiszen ezáltal lehetséges, hogy alkalmazkodni tudjanak a járvány utáni gazdasági helyzethez. A mesterséges intelligenciára épülő technológiák hozzásegíthetnek a hatékonysághoz azáltal, hogy bizonyos gépies tevékenységre épülő munkaköröket automatizálhatnak, így munkatársaik szellemi energiáit a kreatív találékony megoldásokra koncentrálhatják. Említhetném példának az E.on villamosenergia-hálózatának folyamatos figyelését és karbantartását: 31 ezer kilométernyi hálózat átvizsgálása és a karbantartási szükséglet meghatározásához szükséges idő csökkenthető volt a harmadára azáltal, hogy a manuális átvizsgálás helyett fényképek automatikus elemzésével hajtjuk ezt végre. A Bühler gabonatermelő vállalatnál a szennyezett gabona felismerésére képes rendszert fejlesztettek ki, amely az UV-átvizsgálást ötvözte a modern elemzőképességgel, így vált lehetővé akár 15 tonna kukorica elemzése egyetlen óra alatt, szemenkénti pontossággal, így nem kell néhány szennyezett gabonaszem miatt kidobni egy teljes kamionnyi termést.

IT: Milyen haszonnal járhat a munkavállalók számára, ha MI-t használnak? - Mennyire fontos a képzés ebben a folyamatban?

CM: A már korábban idézett kutatás szerint a mesterséges intelligencia képzéseken már átesett magyar dolgozók közel fele mondja azt, hogy érdekesebb és nagyobb hozzáadott értéket jelentő munkához segítette őket ez a tudás. Mindez olyannyira fontossá vált a munkavállalók szemében, hogy közel felük – Magyarországon és világszerte egyaránt – akár a munkahelyváltást is megfontolná, amennyiben a munkaadójuk nem hajlandó ebbe befektetni. A kutatás megállapította, hogy az MI bevezetésében élenjáró szervezetek arra törekednek, hogy a munkavállalóik még inkább a magas hozzáadott értéket képviselő, a tehetségüket felszínre hozó feladataikra koncentrálhassanak – épp ebben dolgozik a kezük alá az MI. Az előnyök kiaknázásához tehát elengedhetetlen a dolgozók képzése és ezt a szemléletet a vállalatvezetőknek stratégiai szintre kell emelniük.

IT: A konferencia másik vezérfonala a mesterséges intelligencián kívül az autonóm közlekedés. Van-e a Microsoftnak kapcsolódása ezzel a területtel és ha igen, mi az?

CM: A Mesterséges Intelligenciára épülő megoldásaink a világ több országában támogatják a robotizált, vagy az autonóm megoldásokat, legyen szó egy termelő egységről, vagy közlekedési projektekről. A Mesterséges Intelligencia Koalíción alapítóiként is kiemelten figyelünk erre a területre, illetve a győri Széchenyi István Egyetemen létrehozott MI Tudásközpontunkban az autonóm közlekedési rendszerek kutatásához, fejlesztéséhez járulunk hozzá.