„A logisztikai szektor a modern digitalizációhoz vezető út elején jár”

Interjú Kövesdi Zoltánnal, az Infotér digitális gazdaság szakértőjével

2020. október 17. szombat, 09:00
Milyen szinten állnak a hazai logisztikai cégek a digitalizációt illetőn és milyen lehetőségeik vannak arra, hogy eleget tudjanak tenni a 21. századi kihívásoknak. Többek között erről kérdeztük Kövesdi Zoltánt, az Infotér digitális gazdaság szakértőjét.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása
- Infotér: Hogy értékelik idehaza a logisztikai cégek digitalizációját?

- Kövesdi Zoltán: Több ezresre tehető Magyarországon a logisztikával foglalkozó cégek száma. A Modern Vállalkozások Programja pedig leginkább az 5 és 250 fő feletti mikro-, kis és középvállalkozások segítésével és helyzetének a vizsgálatával foglalkozik. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kis- és középvállalkozások digitális ellátottsága a legrosszabb országosan,  a logisztikai szektorban működők különösen nem állnak jól ezen a területen. A jelenség okai a ’90-es és a 2000-es években kereshetők. A legtöbb cégre jellemző, hogy humán, vezetési és egyéb okokból nem fejlődtek olyan mértékben, ahogy azt a piac és a trendek megkívánták volna, és a szükségesnél lassabban tértek át a digitális adatkezelésre is. Még manapság is jellemző a szektorban, hogy nem vesznek igénybe olyan informatikai megoldásokatt, amelyek szinte nélkülözhetetlenek a gördülékeny működéshez. A megfelelő kommunikáció, valamint a szállítmányozási és raktározási folyamatok pontosságának szükségessége miatt különösen fontos lenne, hogy a logisztikai vállalkozádok digitalizáltak legyenek. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az újítások elmaradása mögött finanszírozási problémák is állhatnak.

A magyar szállítmányozókra  komoly versenyhelyzet nehezedik mind az EU-n belüli, mind az azon kívüli vetélytársak miatt, ami jelentős teher számukra, és amely elvonja a figyelmet a hatékonysági fejlesztésektől, így esetükben sorra elmaradnak azok a beruházások, amelyek a digitális háttér megteremtését szolgálnák.

A Modern Vállalkozások Programjában többek között azon dolgoznak, hogy miként lehetne azonosítani ezeknek a cégeknek a szükségleteiket és az igényeiket. Én úgy látom, hogy az útnak még csak a legelején jár a Program. Egy újabb  lépés lesz ezen folyamatban az október 21-i, online konferencia is, amely az iparág digitalizációs lehetőségeiről szól majd.

- Infotér: A szektort mennyire érinti komolyan a koronavírus-járvány okozta válság?

- KZ:
Talán a logisztikai szektor az amelyik az ágazatok közül az egyik legjobban vészelte át az elmúlt időszakot, hiszen a közúti és egyéb szállítmányozás nem állt le, sőt különböző új lehetőségeketis kapott. Éppen ezért ebben az iparágban olyan mértékű visszaesésről nem lehet beszélni, mint a turizmusban vagy az autógyártásban. Talán azok érezték meg jobban az elmúlt időszak nehézségeit, akik az ipari ágazat szereplőivel állnak összeköttetésben.

- Infotér: Milyen pályázati lehetőségeik vannak a logisztikai ágazat szereplőinek?

- KZ: Legutóbb még a tavasz folyamán írtak ki a GINOP és VEKOP keretében két olyan komplett vállalatfejlesztési tendert, amely többek között lehetővé tette a cégeknek, hogy az elnyerhető forrásokból folyamat- és szoftverfejlesztéseket hajtsanak végre. Ezen konstrukciókra több mint 5400 pályázat érkezett be, azonban ezekből csak a pályázók mindössze 19 százaléka célzott meg digitális, jórészt hardverbeszerzési beruházásokat (jóval kevesebben kívántak megoldásbevezetést megvalósítani a támogatásból), amely nagyon alacsonynak mondható.Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakértői ezekkel a számokkal nem voltak elégedettek, ezért a tervek szerint a jövő évtől egy célzott digitalizáció fejlesztési pályázatot írnak majd ki. A pályázat minden ágazat, így n a logisztikai iparág nem nagyvállalati szereplőinek is szól majd.
A konstrukcióval támogatást szeretnénk nyújtani a vállalkozásoknak többek között a raktárkészlet vezetés, az ügyfélkapcsolati rendszerek vagy a humánerőforrás támogatás digitalizálásához.

Az elképzelések szerint egy cég egy- és húszmillió forint közötti összegre pályázhat majd, és az adott informatikai költségeknek mintegy 50 százalékát fogják finanszírozni. Elszámolható lesz a hardverfejlesztés is, de a pályázat kimondottan az üzleti szoftverek és IT szolgáltatások bevezetését kívánja előmozdítani.
Emellett készül és hamarosan napvilágot lát a kormányzati Digitális Logisztikai Stratégia a minisztérium és a háttérintézményének közreműködésével, amelynek célja, hogy olyan beavatkozásokat hajtsanak végre az ágazatban, amelyek segítségével a szereplők eleget tudnak majd tenni a 21. századi piaci kihívásoknak.

Krupincza Mariann