Változó igények, alkalmazkodó technológia: furcsa szoftvert vezettek be a Fordnál

2018. december 14. péntek, 14:00
Parfüm, kávé, új autó – vannak illatok, amelyek nélkül minden nap egy kicsit szürkébb lenne. De nem így Kínában, ahol a vásárlók annyira utálják az új autó illatát, hogy a Ford már külön szoftvert fejlesztett annak semlegesítésére.

Twitter megosztás
Cikk nyomtatása

Míg Nyugaton az emberek élnek-halnak az új autó illatát reprodukálni képes aromagyöngyökért, illatosítókért, addig Kínában egyenesen versenyhátránynak minősül, ha a gyártósorról legurult négykerekű a jellegzetes illatot árasztja magából.

Amit a kedves vevő akar

Lévén, hogy a kínai piac az egyik legnagyobb célközönsége az amerikai autógyártásnak is, így senki nem akar lemaradni pusztán azért, mert a vásárló inkább használtautót vásárol, mintsem, hogy bűzben üljön. Komolytalannak tűnhet az új autó illat-mizéria, pedig cseppet sem az.

„Hogy kontextusba helyezzem, az új autó illat majdnem kétszer akkora problémát jelent, mint a második, ami a túlzott üzemanyag-fogyasztás” – foglalta össze a Detroit Free Pressnek a kínai piacon jelen lévő autógyártók legnagyobb kihívását Brent Gruber, a D. Power piackutató cég senior vezetője.

Az elmúlt néhány évben a kínai vásárlók visszajelzése egyértelmű volt, több mint 10 százalékuk panaszkodott a kellemetlen szagra, amit esetükben az új autó illata jelentett. A probléma megoldására a Ford reagált először, és az autógyártókon kívül a nagyközönség a szokatlan problémával 2017-ben találkozhatott először. Ezidőtájt ugyanis a Ford megnyitotta a 'Golden Noses’ pozíciókat, azaz „aranyorrokat”, szagtesztelőket keresett a kínai kutatólaborjaiba.

Hiába az öt csillagos törésteszt, ha nem megfelelő az illat

A meglepő álláshirdetésen túl, csak a probléma valós mértéke a megdöbbentőbb. A Quartz szerint „a kínai vásárlók nagyon érzékenyek az illatokra, így az új autót is hamar kiszagolják. A kellemetlen illat a legfontosabb döntési szempont, még az autó biztonsági és teljesítménybeli tulajdonságainál is lényegesebb.”

Így az orrok feladata kiemelkedő, gyakorlatilag rajtuk áll vagy bukik a sikeres eladás a világ legnagyobb autópiacán. Az orrok minden egyes gyártósorról leguruló autót végig szaglásznak a szőnyegtől elkezdve a kormányig, visszaküldve azokat a járműveket, amelyek illata elijesztené a vevőt.

Orr helyett szoftver

Az autógyártó az önvezető autók esetében egy fokkal már előrelépett, és ezesetben nem emberek, hanem mesterséges intelligencia vezérelte szoftverek végzik el a szagsemlegesítést.

A bőr, a műanyag, a vinil és egyéb illékony szerves vegyületek adta illatot (VOC) a szoftver úgy hessegeti ki az önvezető autóból, hogy amint a fenti illategyveleg, azaz VOC meghaladja az autó belterében a kívánt mennyiséget, a jármű azonnal leparkol a napon, lehúzza az ablakokat, beindítja a fűtést, és gyakorlatilag kiszellőzteti a szagot.

A szoftvert, márt a félig automatizált járműveken is tesztelik.



(Fotó: maxpixel.net)