Moody's: stabil kilátással kezdi 2019-et a világgazdaság

2018. november 8. csütörtök, 10:00 MTI • világgazdaság
Stabil szuverén hitelképességi kilátással kezdi 2019-et a világgazdaság, de a globális növekedési lendület lassul, és erősödnek a hosszabb távú gazdasági és pénzügyi stabilitást terhelő bizonytalanságok - áll a Moody's Investors Service kedden Londonban közzétett, éves globális előrejelzésében.

Twitter megosztás
Google+ megosztás
Cikk küldése e-mailben
Cikk nyomtatása

A nemzetközi hitelminősítő 12 oldalas tanulmánya kiemeli, hogy a cég által adósosztályzattal ellátott 138 ország háromnegyedének besorolására stabil kilátás érvényes. 
További 15 szuverén adós felminősítés lehetőségére utaló pozitív kilátással szerepel a Moody's osztályzati listáján.

A cég 19 országra tart érvényben leminősítési kockázatokat jelző negatív kilátást. A Moody's elemzése hangsúlyozza, hogy egy évvel ezelőtt még 22 ország adósosztályzatát terhelte negatív kilátás.

Magyarország, amelyet a Moody's "Baa3" befektetési ajánlású államadós-osztályzattal tart nyilván, a stabil kilátású szuverén adósok között szerepel a cég listáján.

A Moody's által érvényben tartott magyar szuverén besorolás a befektetésre ajánlott kategória alapszintje, és azonos a másik két globális piacvezető hitelminősítő, a Standard & Poor's és a Fitch Ratings "BBB mínusz" szintű magyar államadós-osztályzatával.

A Standard & Poor's és a Fitch azonban tavaly óta egyaránt pozitív kilátást tart érvényben a magyar besorolásra. A Moody's így egyedüliként tartja nyilván stabil kilátással a magyar államadós-minősítést.

A Moody's november 23-án vizsgálja legközelebb a magyar államadós-besorolást.

A cég kedden Londonban bemutatott éves világgazdasági előrejelzésében azt valószínűsítette, hogy a globális GDP-érték zömét előállító húsz legnagyobb fejlett és feltörekvő gazdasági erőcentrum (G20) növekedése az idén tetőzik 3,3 százalékos egész évi ütemmel, és 2019-ben 2,9 százalékra lassul. 

A Moody's szerint ez is robusztus növekedés, ám a hitelminősítő várakozása szerint a G20 átlagán belül a fejlett ipari gazdaságok növekedési üteme jövőre már csak 1,9 százalék lesz az idénre várt 2,3 százalék után.

A G20 országcsoport feltörekvő térségi gazdaságaiban a Moody's az idén 5 százalékos, 2019-ben 4,6 százalékos átlagos GDP-növekedéssel számol.

A Moody's tanulmánya szerint a 2019-es év legerősebb, legkiterjedtebb hatású geopolitikai kockázati tényezője az Egyesült Államok kereskedelmi politikája lesz. 

A cég számításai alapján az eddig érvényesített amerikai pótvámok a világkereskedelem éves értékének 2,5 százalékát érintik, azonban a már bevezetett, illetve kilátásba helyezett büntetővámok együtt 1267 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalomra terjedhetnek ki. Ez a világgazdasági szintű GDP-érték 1,6 százalékának felelne meg, és a globális importérték 7,3 százalékát érintené.

A Kínával szembeni kétoldalú kereskedelmi intézkedéseken, illetve az acél- és alumíniumimportra érvényesített globális vámokon kívül az Egyesült Államok felvetette annak lehetőségét is, hogy a teljes amerikai autó- és autórészegység-importra is pótvámokat vet ki. Ez már komoly kockázattal terhelné a jövő évi világgazdasági növekedési kilátásokat, tekintettel arra, hogy ennek hatása a globális beszállító hálózat olyan méretű gazdaságait érintené a legközvetlenebb módon, mint Németország, Japán és Dél-Korea - áll a Moody's keddi elemzésében.

A hitelminősítő szerint egy ilyen amerikai intézkedés kisebb mértékben ugyan, de szintén hatással lenne Magyarországra, Csehországra és Szlovákiára.

Egy másik nemzetközi pénzügyi szolgáltató csoport, a Bank of America-Merrill Lynch londoni kutatási részlege (BofA Merrill Lynch Global Research) a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok autóiparára gyakorolt potenciális hatást vizsgáló legutóbbi tanulmányában kimutatta, hogy a térségen belül Csehországban és Magyarországon a legnagyobb az autóexport GDP-arányos súlya: 12, illetve 18 százalék.

A ház londoni elemzői ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a keleti EU-gazdaságok teljes kivitelének 75-80 százaléka az Európai Unió piacaira irányul, és csak 2-3 százalék megy az Egyesült Államokba, a térség teljes autóexportjából pedig alig 0,5-1 százaléknyit vesz fel az amerikai piac.