Kimutatták: Facebookra gyúrnak a magyar politikusok

2015. augusztus 6. csütörtök, 13:01 • www.hirado.huMerkovity Norbert, Facebook, politikus, kampány
A Twitteren sereghajtók a Facebookon jeleskedő magyar politikusok – rögzíti a Szegedi Tudományegyetem politológiai tanszéki kutatócsoportjának tanulmánya. A vizsgált magyar képviselők kétharmada ír rendszeresen hozzászólásokat a Facebookon, a női politikusok gyakrabban, mint férfi kollégáik. A kutatómunkába bevont szegedi egyetemisták megállapították: a magyar képviselők közösségimédia-használata ambivalens.

Twitter megosztás
Google+ megosztás
Cikk küldése e-mailben
Cikk nyomtatása

Egyetlen kérdést tettek fel a szegedi politológia szakos hallgatók még 2011-ben 386 képviselőnek: „Mi a kedvenc tévéműsora?” A politikusoknak alig több, mint 20 százaléka válaszolt az egyetemisták e-mailjére. E kutatás folytatásaként a 2013-ban indított nemzetközi projektjükbe Kanadától Új-Zélandig 10 országot vontak be.

– Feltételeztük, hogy ha nem e-mailen, akkor a közösségi oldalakon, vagyis a Facebookon és a Twitteren tartják a kapcsolatot a politikusok a választóikkal. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mit és hogyan beszélnek a közösségi média felületein a politikusok – mondta el Merkovity Norbert, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar politológiai tanszékének tudományos munkatársa az általa irányított, 2015 júniusában zárult kutatásról. A munkába eddig több mint félszáz szegedi egyetemi hallgató is bekapcsolódott.

A kutatásban 10 ország parlamenti képviselőinek kommentelési szokásait vizsgálták, 10 százalékukat követték nyomon. Ebben a tíz százalékban egyébként a magyar politikusoknak a 100 százaléka benne van, minthogy közülük csak nagyon kevesen használják ezt a közösségi médiumot. A tömör üzenetek közzétételére alkalmas Twitter-aktivitás 66 százalék feletti az angolszász országokban. A twitterezők fő jellemzője a pozitív tartalmú hozzászólás. A negatív, vitát gerjesztő kommenteket kerülik.

- Tartani a kapcsolatot a választókkal - ez a politikusi szándék érvényesül, ám nem interaktív a kapcsolat, hanem egyirányú. Közli a képviselő, hogy hol járt, kivel találkozott, mikor adott interjút – állapította meg Merkovity Norbert. – Ez átláthatóságot ad, de nem valós, vagyis nem kétirányú a kommunikáció. Még a Facebookot sem használják arra, amire való. Persze így megkerülhetik a hagyományos médiát. A politikusok saját maguk mediatizálását hajtják végre úgy, hogy maguk választják meg azt a témát, amiről a követőikkel „beszélgetnek”.

A Facebookon profillal rendelkező és a vizsgálatba bevont magyar politikusok kétharmada használja a „csevejt”, vagyis beszélget követőivel. E kategóriában a 10 vizsgált ország közül a legjobbak a magyarok. A magyar mintában szereplő politikusok írták a legtöbb hozzászólást Facebookon, miközben Twitteren egyetlenegyet sem. A követőire reagáló politikusi csoportban a harmadik helyezett a hazai gárda. Aktivitás alapján az ellenzékiek viszik a pálmát, a kormánypárti honatyák visszafogottabbak az SZTE ÁJTK fiatal kutatóinak tanulmánya szerint.